kawan2 blogger ku (

Sunday, November 8, 2009

singgang ikan dan kerabu mangga

biasanya gambor makan2, aku letak kat fp..tp ari ni rasa gatai lak nk tempek kat sini...uhuuuuu

boleh kan...sbb ni kan blog aku... :P

benornya bukan la resipi yg canggih manggih sgt pun

tp ni cubaan pertama aku

kalau org lain pejam mata je leh buat..tp aku teruja bila pertama kali dpt rasa

semalam siap minta resepi dr 'org' tganu...

erm...resepi yg jelas n mudah

ekekekek...nak tau resepi ape?? singgang ikan...

ekekekekke...mesti ada yg ckp..cehhh..singgang ikan pun x reti wat...
tp dh mmg aku x reti kan...nk wat camana

so, terhasillah 1 menu baru dari pantai timur...eheee
di samping tu gak, aku wat kerabu mangga..dh lama ngidam ni oit
pastu goreng ikan kembong...(gambor ikan goreng x de dlm gambor, ok!)
singgang ikan ni juga sesuai utk pengamal atkins diet
aku ni baru mula nk kenal2 ngan atkins diet ni..

resepi singgang ikan

bahan2

2 ekor ikan- ikan selayang atau tongkol, tp aku guna ikan kembong

4 biji bendi

4-5 biji cili api kalau suka

2 kpg asam keping

bahan hiris:

3 cm lengkuas-

3 cm kunyit hidup

3 ulas bwg putih

cara:

masukkan semua bahan kecuali ikan dan bendi dlm periuk

dan masukkan air secukupnya

rebus hingga mendidih

kemudian masukkan ikan dan bendi

masukkan garam, secubit gula dan serbuk perasa

siap!


resepi kerabu mangga

bahan2:

2 biji mangga muda- aku guna mangga bulat cam epal tu

1 labu bwg besar-hiris

1 genggam ikan bilis- goreng

1 biji cili merah-hiris

2-3 biji cili api kalau suka

1 hiris limau nipis- ambil jus

cara:

kupas mangga dan cincang halus

pastu rendam dlm air garam selama 30 mnt

pastu basuh, bilas dan toskan

kisar ikan bilis sampai halus- guna pengisar kering

campurkan semua bahan dan gaul rata

No comments:

jejak

free counters