kawan2 blogger ku (

Saturday, June 12, 2010

sambal ikan masin

salam...
menu semalam ...baru ari ni sempat update...dh abis dh pun..ehehehhe
sebenarnya dh lama sgt rasa nk mkn sambal ikan masin...
bila tapau nasik lemak atau nasik campur kat memana, x penah nampak org jual

sbbkan ikan masin kt umah tu dh lama tergantung, aku pun wat le sambal ni
puas aku makan! sampai 2 hari ni (perangat mkn pg td..eheheh)
sebenarnya samabl ni sedap kalo guna ikan talang...
tp aku guna ikan duri...not bad...lebih kurang je
kalau ikan talang, aku biasa potong segiempat kecil2
tp ikan duri ni agak nipis, aku potong lebar skit....




sambal ikan masin

ikan masin secukupnya- aku guna 2 keping ikan duri sebesar tapak tgn
1 senduk cili kisar
3 biji bwg merah-tumbuk
2 ulas bwg putih-tumbuk
1 biji bwg besar- hiris
air asam jawa

cara:

potong ikan masin kecil2, rendam jap dan goreng hingga garing- ketepikan
dgn minyak yg sama, tumis bwg besar yg dihiris
bila bwg dah layu, masukkan bwg tumbuk, past
u cili kisar
biar hingga garing dan cili masak
masukkan air asam jawa
masukkan ikan masin
rasa dulu sblm masuk garam sbb biasanya sambal dh jd masin bila masuk ikan masin...

No comments:

jejak

free counters