kawan2 blogger ku (

Friday, October 15, 2010

kisah yang menyayat hati

salam...

pagi jumaat yg indah...
harap indah sampai ke petang...

pasal tajuk n3 tu, apa yg menyayat ati?
ni kisah puding jagung ni la..

alkisahnya, aku dh lama mengintai 1 tin jagung yg en garpil beli..
dh agak lama rasanya...
tingin sesangat nk buat puding jagung..

pastu mula la operasi mencari resepi...
dan..bila namanya aku yg masak, mesti la aku akan cari resepi yg palinngggggg mudah dgn bahan yg minima...huhuhu

so, jumpa la 1 resepi..dari myresepi...

aku pun mula la menggodek kat dapur...
bila dh siap bekukan semua, sampai la masanya nk potong..
aduyaiiiii...awat jd lagu ni...lembiknyerrrr!!!!
camana nk potong, nk pegang pun x leh ni...

ntah apa yg merasuk aku masa tu, semua puding tu masuk dlm TONG...
ish..ish..aku menyesal gak pas tu...
wpun lembik, kan boleh dimakan....
terasa bersalahnya...puding tu bukan salah..tp aku yg salah...

keesokannya, aku bgn awal..
kemas2 dapur..ternampak la baki jagung dlm tin tu dlm peti ais...
susu pun ada lagi
dgn semangat baru, aku mula operasi..
yeahh!!!! puding jagung kali ke2..

masih menggunakan resepi yg sama, cuma aku kurangnya air..
walllaaa!!!! ini la yg aku nak!
puding yg kenyal tp lembut..cantik dipotong, sejuk di tekak...






eheheheheh..
tp..en garpil kata agak keras lak...adoiiiii
secara jujurnya, aku suka puding yg tidak terllau lembik..
kira just nice la...bukan la keras sgt..kalau keras, dh mcm bengkang lak kan...

selera lain2 kan..tp aku tgk, en garpil masih boleh terima puding ni masuk ke tekak
abis gak la sepiring yg aku potong utk ambik gambor tu...eheheheheh...

jom la tgk..
aku dh letih membebel ni


puding jagung- resepi Myresipi

1 cawan jagung dlm tin
1 cawan tepung kastard
3/4 cawan gula- agak manis tp sesuai ngan puding
2 cawan air
1 1/2 cawan susu cair

cara:

larutkan tepung terlebih dahulu ngan 1 cawan air (guna 1 drpd 2 cwn dlm sukatan diatas)
campur semua bahan dlm periukmasak hingga pekat, melekat, berkilat..
masukkan dlm bekas utk disejukkan...


4 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

That pudding looks really delicious lor! Just loved it...tried many recipes b4 but did not meet our taste. Shall try this one next ;)

Thanks for sharing...ada lagi tak??? hehe :D

ComeyBelako said...

lalala...sedihnya :)

amira zakiah said...

ishhh mcm best jer nie.

amira zakiah said...

ishhh mcm best jer nie.

jejak

free counters