kawan2 blogger ku (

Wednesday, January 19, 2011

de making of strawberry choc cake

0salam...cakkkkk!!!
n3 di ptg hari...
asal boleh update!
ekekekkeke...kek coklat strawberry utk jamuan kt opis td...

kek ni guna resepi biasa yg aku selalu wat
boleh tgk sini...
tp utk saiz loyang ni, aku buat 1 1/2 adunan..ngam2!
resepi aku copy lg sekali kt bwh




setelah di sapu cream coklat


basuh stroberi n sebiji tu belah 8
gambar stroberi potong lupa nk snap


setelah siap dihias


tp nampak mcm pucat skit kan...



so, aku sesuka ati tambah 'daun' stroberi!


abis sudah manik2 aku yg berwarna hijau...
wakakkaka...asyik sekali aku memilih dan mengasingkan warna!


 sape nk cuba leh ikut resepi kt bwh
utk loyang aku, memerlukan 1 1/2 adunan


bahan A:

1 3/4 cawan gula- kalau rasa suka manis leh la boh 2 cawan tp kalau letak toping, x yah la manis sgt sbb toping pun dh manis
1 cawan minyak jagung- kalau x dak hentam je la minyak masak
1 cawan serbuk koko
1 sudu teh esen vanila- x da dlm pic sbb lupa boh
1 cawan susu cair (bukan susu pekat manis yer..)
1 cawan air


bahan B:

2 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikabonat
(ayak bahan2 ni)
2 biji telur-  pukul kembang

cara:

1. ayak tepung, baking powder dan soda- ketepikan
2. campur semua bahan A dlm periuk- panaskan atas api yg kecil sampai gula larut- jgn buka api besar, nti rasa hangit. bila gula dh larut, tutup api. alihkan dari dapur.
3. masukkan telur dan gaul rata..
4. masukkan tepung yg diayak td skit2..sambil gaul..sampai semua abis...


bila dh siap semua, kalau rajin, tapis adunan ni (dinasihatkan agar anda rajin)
bukan apa, kekadang ada tepung yg masih ketul2 tu..
kalau tapis, baru la halus mulus je adunan tu..
guna penapis santan tu, kalau penapis teh, sampai esok pun x siap

lapikkan loyang ngan kertas minyak
tuang adunan, bakar 50-60 mnt


utk toping:


250 g coklat masakan
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar minyak masak


cara:


campur semua bahan, masak sampai coklat cair...
biarkan coklat sejuk dan agak pekat sblm sapu pd kek
hias suka hati

15 comments:

Myra Jay said...

Alahai sedapnyer kek stoberi coklat nie.. nak try wat jugak ar, tp buahnye enggak ada..
Akak, nak oder boley??

nur easy said...

bestnya. nak sepotong boleh?;)

izahdaut said...

kreatif kreatif..hahah suke suke..fuh ni musti sodap neh

Lady Lavender said...

wa..tengok pun dah sedap..:-)

p/s: salam kenal & folo

HaNTwO said...

wowwww nampak sanagt2 menyelerakan :)

KakAsma said...

mmg rajin sungguh kamu nie..nampak sedap...boleh laa try biler2 nnti

aZIEra itu aKu.... said...

mst sedap nie...:)

Shida Risha said...

kreatif sungguh... rajinnya nak menghias kek...

bungakuning . said...

macam mudah je . nanti i nak try ler :)

Hanis Azla said...

kreatif betul buat hiasan macam tu.. nampak sangat menyelerakan..

Solihin Zubir said...

perghh! siyes kelihatan sgt sedap...
buat sindri ke ni?
nk tempoah bleh? hehe..

Idayu Suraya said...

sedappppp nye nakmpakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk nakkkkk

AZLINA said...

Wah cantiknya kek coklat stroberi tuh..nampak tersangat la yummy :)

xDer said...

alahaiiiii.. TERbukak pulak belog nih pepagi buta moleleh ayak lioq ermmm

snfidah said...

tenug aje dah nak makan, nak cubalah buat.

jejak

free counters