kawan2 blogger ku (

Tuesday, March 29, 2011

kisah disebalik ~k.e.k c.o.k.l.a.t~

as'salam...

td masa jenguk2 blog, aku terperasan ada yg bertanya pasal ini:


disebabkan tuan yg meninggalkan pesan x sertakan link, so, aku x leh nk membalas jejaknya...
dan rasanya benda2 mcm ni pernah gak aku perasan ada org tanya samada pd aku, atau pd blog lain (yg aku terbaca)

sebenarnya dlm kes mcm ni, terpulang la pada resepi tu dik..
guna la memana resepi pun, tetap jadi..
kalau tak tak kan la resepi tu leh terhasil...

cuma bg aku, aku lebih suka resepi yg paling senang dan bahan yg minimum....
aku ambik cth yg mudah la ye..kek coklat- sbb dia bertanya pun pasal kek coklat
ada resepi kena pukul...
ada resepi separuh pukul, separuh lagi kaup blk
dan ada resepi, masak semua atas api perlahan- ni yg aku guna
ada yg guna butter
ada yg guna minyak

semua  jenis aku dh cuba, ketiga2nya menjadi dgn jayanya...
TAPI! terpulang pada kita la mana yg jadi pilihan hati
jadi, sehingga ari ni, aku pilih resepi masak semua atas api..
bagi aku resepi ni sesuai utk bakar dan kukus...
dua2 menjadi dgn sempurna...

ada juga yg guna susu serbuk, susu pekat manis atau susu cair. samada guna salah satu, atau ketiga2..
mcm aku, just guna susu cair...
ada yg guna gula pasir, gula castor, atau gula perang
aku lak, guna gula pasir- mudah dan murah..memana dapur pun leh dpt..memana kedai pun leh beli
bab coklat, ada yg guna coklat bar atau serbuk coklat- aku pilih yg serbuk. dan yg ni kena cari serbuk coklat yg bermutu. kalau jenama kedai, cari van houten, cadburry atau hersey..sedikit mahal tp berbaloi
tp aku guna serbuk koko dari kedai barang bakery

butter lak, ada yg guna minyak butter buku atau butter cair...
x kisah la...
kalau resepi guna minyak, tp teringin nk guna butter, cairkan je butter tu dan sukat ikut sukatan minyak tu
kalau guna butter buku, biasanya resepi tu memerlukan adunan dipukul kembang...

yg lelain sama je, tepung, baking powder, esen (vanila atau mocha) baking soda dan telur
pusing2 kemana pun, itu je la bahannya..

so, jgn keliru2..
kalau rajin cuba je satu persatu dr koleksi resepi yg ada tu..
tp kalau yg baru nk mencuba, pilih resepi yg mudah dan bahan yg minimum
kalau x jd pun, x ralat sgt
tp, kalau betul2 ikut resepi yg di beri InsyaAllah..pasti jadi...

tak kan ada org yg sesaja nk cipta resepi sonok2 je kan...

kalau nk tgk balik n3 aku pasal kek coklat ni, leh tgk sini
kat situ pun jelas aku ckp, resepi tu leh guna utk kedua2 jenis bakar dan kukus...
dan pastinya resepi tu antara berpuluh jenis kek coklat yg lain...
dan diingatkan resepi2 yg aku tempek kat sini adalah yg aku pernah cuba SAHAJA...
jadi, jgn risau utk cuba... :-)

4 comments:

ieda said...

yg pasti akak x pandai buat ekekekek

maicher said...

terima kasih atas perkongsian ini..
baru sy tau... :)

DaK CoMoT said...

owww...tu la ari tu buat kek ceklat kawan cakap asal letak butter dia letak minyak je?heee

rose@ila said...

sy mmg pengikut setia denuanza, respi pun sy klonkan, sb sy stuju dengan prinsip denuanza,,heee.
makasih bnyk

jejak

free counters