kawan2 blogger ku (

Tuesday, July 5, 2011

TIUB- Telur Itik Ulu Bendul

as'salam...

ada sesapa tau cara nk ubati sakit kepala tak? (migrain)
selain dr telan ubat la...
adooiiii.....
dh mcm2 petua aku ikut...
yg terbaru, kena minum coke lakk..
yg tu pun x jalan..
petua yg paling mujarab, ape lagi...telan dadah le 2 biji..huuuuuuu..

k la...jom masuk ke dapur jap...
layan je la apa yg ada mlm ni ye...
2 menu je mlm ni
masak lemak telur itik ngan ayam goreng kunyit
alhamdulillah...




telur itik ni aku beli kat perjalanan masa g kenduri umah kwn kat kuala pilah...
nama dia TIUB..ngeh...ngeh... Telur Itik Ulu Bendul
beli x byk pun , 10 biji je..
ye la...nk mkn pun ber2 je kan..
mlm ni masak 3 biji, lg 7 biji tu nk masak ape lak ekk....

hajat hati nk letak belimbing buluh
tp x de rezeki, kali ni x dpt nk letak
so, ganti ngan tomato nk bg berseri skit warnanya..huhu

Masak Lemak Telur Itik

beberapa biji telur itik
1 biji kelapa- perah ambik santannya- sedang2 je pekatnya
bebarapa biji cili api- ikut kepedasan memasing, aku letak 7 biji je
sedikit kunyit hidup
1 btg serai- ketuk
1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
1 helai saun kunyit- hiris kasar
1 keping asam gelugur
1 biji tomato- sekadar hiasan

cara:

tumbuk cili api + kunyit hidup sampai lumat
masukkan ke dalam kuali / periuk
masukkan semua bahan lain kecuali telur
biarkan mendidih dgn api sederhana
pecahkan telur satu persatu
biarkan telur mengeras dgn api sederhana
kacau perlahan, masukkan garam dan biarkan sebentar sblm tutup api

(aku campur serbuk kunyit skit utk kaler yg lebih mengancam..huhu)



6 comments:

WidadCutieyGirlZ StorY said...

telur itik memang best..berbanding telur ayam..widad prefer telur itik gak

Nur Hawa Mohd Zin said...

mmg sedap telur itik masak lemak :)

Kamalia said...

sedapnye gulai telur itik..dah lm sungguh xmkn..yummehh

noradzlina.kamdani said...

lin xmkn telor itik...kecuali buat telor masin br la mkn.

Rinna said...

Akak pun ada gak beli telur itik tapi lum masak lagik.. sebab ingat nak cari belimbing buluh..tapi susah plak nak jumpa..kat pasar malam..

Kalau org nogori pun masak gitu gak..cuma tak pakai bawang jerk.. :)

ronni said...

saya pun ada beli telur itik jugak. kat TIUB( telur itik ulu bendul). nak buat masak lemak cili padi dengan bacang muda.. yummeee...

jejak

free counters