kawan2 blogger ku (

Thursday, August 18, 2011

sederhana itu indah....

as'salam...

lewat mlm mcm ni, mata lom ngantuk pulak....
sesambil minum cocoa collagen, sesambil blog walking
dan sesambil gak baca n3 kekawan kt FB...
dahsyat...mmg dahsyat..dan hebat...dan mengagumkan...

apa yg hebat sgt?
memasing sedang menunjuk2kan persiapan raya memasing....
baju 3-4 pasang...
kasut raya, henbeg raya...gincu raya, rambut palsu, tudung..semua nk diceritakan...

tetiba rasa mcm ada yg x kena lak.....
bulan ramadhan masih berbaki lg 12 hari...
masih byk amalan yg dituntut...
pasti ke kita dpt sempurnakan amalam kita sampai ke 30 ramadhan....

mmg diakui...serba sedikit persiapan raya tu mmg la perlu
tp cukupla cara sederhana...atau mengikut kemampuan memasing
aku pun bukan la sampai x buat baju raya...
tp, baju tu jugak la aku akan guna utk g keje nti..
sbb keje aku kan kena pakai bj kurung...
jadi aku rasa x de la membazir sgt...
kalau bulan2 lain, jarang lak aku nk membeli baju kurung...


tingat zaman kekanak dulu
walau baju x berjenama mahal...
tp mak tetap sediakan baju raya cukup utk hari raya ke3...
walaupun baju kurung kami kadang2 TERsama ngan kain langsir jiran..
(masa tu, org pakai kain langsir yg kain cotton bunga kecik2 tu, sama pulak ngan kain baju kurung kami)
tp tetap bangga masa pakai tu...
pastu baju tu la kami akan guna g ngaji quran, gi kelas tambahan sekolah, g tuisyen, ikut mak g kenduri...
sampai kain baju biru tua dh jd biru muda...sbb luntur...


kasut raya??
aku ingat lg, tiap kali raya, mesti mak abah belikan kasut raya...
megah bangga je dpt rasa pakai kasut baru...
tp...nk dpt lg kasut baru pastu, tunggu la setahun lagi...
masa raya thn depan pulak...
sampai jari kaki dh rasa sakit sbb kasut makin ketat...
sampai tapak dh x de sbb aku dh tarik buang sbb dh x lekat gamnya....
masa tu x sabar tunggu raya, sbb nti dpt pakai kasut baru...
walau kami susah masa tu, mama n abah x penah x belikan kasut raya...
itulah nikmat beraya masa kecik2
skang...kasut bebila pun leh beli...
berkenan je, capai bayar...
x yah tunggu raya
tp, mungkin aku bukan mangsa fesyen, kasut aku biasanya x lebih dr 3 pasang....
selagi x koyak, x putus, x haus tumitnya, selagi tu akan 'ganyah'

time2 raya cam ni pun, aku x teruja pun ngan kasut raya...sbb kasut2 yg ada tu elok lagi...
walau dh bertahun jugak la usianya (kedekut ke jimat????)
zaman skang lak beraya naik keta...
x de sapenya nk tanya aku, ''tu kasut raya ke''?
hishhhhh!!! geli lak dh tua2 ni ckp pasal kasut raya..huhuhu

huh!!
1 lg...henbeg raya!
alamak...x beli lagi...
hohohohoho...rasanya2 henbeg aku tu, ok lg kot talinya
aku beli mahal woooo...alah membeli..biar la sampai 5 tahun..ngeh2....

perabot raya...? langsir raya?
langsir aku nih, rasa2nya tahan utk 2 tahun lg ni...x yah tukar..
perabot? umah kecik...x muat masuk brg banyak2..ehehehehhe

sungguh..aku bukan jenis gila shoping kot...
ala kadar saja...
TAPI..ada 2 tempat yg aku leh jd gila sekejap sambil ilang ingatan pd dunia...
pertama: kedai buku- ralit gila aku melayan novel2 baru
kedua: kedai bakery- huishhhh...semua brg2 bakery sgt mengujakan....
aku mmg x berkira nk shoping kt 2 kedai ni...huhuhuhu....

tanpa brg2 mahal...kita masih boleh beraya kan...
ingat2 la perbelanjaan yg kita perlukan SELEPAS balik raya nti...
puasa sunat masa syawal tu bagus, tp jgn lak puasa sbb x de duit nk mkn...

salam ramadhan...

 jangan terpengaruh dengan tulisan di atas...mana2 kedai pun ada tulisan ni skang...hati2 beb...

No comments:

jejak

free counters