kawan2 blogger ku (

Wednesday, October 26, 2011

Baru je raya nk raya lagi?

as'salam...




dlm biskut ni aku letak byk2 badan badam cincang...
so, very de rangup..rasa krup krap je bila terkunyah badam...



resepi asal dari blog cik mat gebu
tp ada 2-3 bahan yg aku abaikan...

BAHAN-BAHANNYA :-) 
250 gram mentega (mat guna jenama Anchor) 
150 gram gula perang @ soft brown sugar 
3 kuning telur 
1/2 camca teh esen vanilla 
1 camca teh mocha oil (boleh beli dikedai baking) - aku x letak
120 gram coklat chip 
100 gram gajus, panggang dan cincang kasar - aku x letak
50 gram badam, panggang dan cincang kasar - aku letak 100 gm
1/2 cawan kelapa kering - aku x letak
350 gram tepung gandum* - aku guna tepung red rose + 1 sudu teh emplex + 1/2 sudu teh baking powder- satukan dan ayak
15 gram serbuk koko*(*disatukan dan diayak) - aku x letak
Secubit garam halus 


CARA MEMBUATNYA :-) 
  1. Putar mentega dan gula perang hingga gebu, masukkan kuning telur, satu persatu dan putar rata, tambah esen vanilla, garam dan mocha oil. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan kelapa kering, gajus dan badam serta coklat chip, putar hingga semua rata. 
  2. Ambil kurang lebih 1/2 camca besar adunan, bulat2kan dan susun dalam dulang pembakar, kemudian tekan sedikit dengan garfu. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.. 


tgk tekstur dlm pun leh tau kan..rangupppp

No comments:

jejak

free counters