kawan2 blogger ku (

Thursday, August 2, 2012

nasi daging & kerabu kerang

assalam...

ari ni dh 12 ramadhan kan...
jap nya rasa....
dedulu masa kecik2, kalo bulan puasa mesti susut badan

skang x dan nk susut...makin mengembang ada la..
heheheheh..apa taknya, apa yg teringin, trus masak sendiri
kalo dulu, mkn je apa yg terhidang..
dpt air 2 gelas, trus kenyang xmo nasi dah...
skang air, nasi, semua balance....huahahahah

ari ni berbuka mkn nasi daging
tp versi simple2 je...
en garpil ckp x yah ada kuah2
so, aku buat air asam je lah
pastu kerabu kerang + tauge...


aku dan suami mmg suka nasi daging....
dan utk makluman, ini menu belah2 utara...
mmg x penah nampak ada jual kat sini pun..

patutnya juga boleh di gu kan ngan dalca..
tp ari ni x buat pun, sbb selalunya x mkn sgt pun dalca2 ni..
kalo nk buat pun kekadang aku wat kari ayam


air asam ni melengkapkan menu nasi daging
special tau sbb ada penggunaan kerisik kt dalamnya...

utk resepi penuh nasi daging, leh klik sini


kerabu kerang + tauge

bahan2:

 1 kg kerang- rebus ambil isinya
segenggam tauge- celur

sepeket kecil kerisik- (2 sudu besar)
5 biji cili api + sedikit belacan - tumbuk
1 biji bwg besar- hiris halus
1 biji cili merah/ cili api- hiris
1 biji tomato - hiris
sedikit air asam jawa
garam secukupnya

cara:


gaul semua bahan hingga sebati

7 comments:

Tina Othman said...

sedapnya

FatihaNur said...

arrgghhh meleleh air liur...dapnye...

Mummy Irfan said...

sedapnya kerabu kerang...

Irfa said...

sedapnya ;)
tq fr resepi

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pernah wt sekali nasi daging.. tp mcm tak menjadi sgtlah.. nasinya jelatah.. terpaksa kena kukus pulak.. hehe.. nak kena try baliklah ni.. wt malu dah tua2 tak reti nak masak nasi daging.. kalau nasi ayam tu dah ingat dlm kepala.. hihi.. sedapnya tgk juadah berbuka shieda ni...

~Cik Viva~ said...

buleh try wat kerabu kerang tu...

GreenJade said...

owh yes suke nye masuk sini..byk nye resepi best2..nak2 pulak first time tgk resepi udang masak tempoyak.

harus ku try nanti. thx sis

jejak

free counters