kawan2 blogger ku (

Friday, December 14, 2012

Kek Marble Pesona Cinta

assalam...

bila sebuat pasal kek marble, aku pasti ramai yg tahu bagaimana rasanya
bahan2 yg digunakan pun hampir sama je

mungkin ada yg menggunakan marjerin, dan ada yg lebih suka guna mentega
pilihan aku tetap pada mentega, sbb kalo guna marjerin, kek akan berminyak dan ada rasa masin skit
itu bg aku la...
tp kali ni, aku guna buttercup- mentega campuran...
kiranya bukan la pure butter...

ada yg suka manis, ada yg kurangkan gula
biasanya kalo beli yg kat pasaraya siap leh dimakan tu, mmg agak manis la
bila buat sendiri, dpt boh sukahatikepalaotak


disebabkan buat dlm loyang silikon yg superduperbest ni, maka x boleh la nk me marble corak zebra
lalu, ku tompokkan saja sesuka hatiku...
x kisah le cemana pun, hasilnya tetap owsemmmm!!!


masa ni, kek masih panas2 kuar oven
tp sbb gigih dan tekun nak ambik pic, ku tonggangkan jugak dr acuan itu
cantik je masa keluar...gedebukkk!



yg pastinya, bila guna loyang ni, kurangkan masa membakar anatara 5-10 mnt...
kalo guna loyang biasa, utk oven aku perlukan antara 50 mnt utk kek masak sempurna
tp dgn loyang ni, 45 mnt dh masak...jimat 5 mnt...ehh...karan mahai tau!!
(ni testimoni utk oven aku ye...oven u'allss kena la buat kajian sendiri ye cyg2)


hasil selepas dibedah....
disebabkan wat tompok2..maka kejadiannya pun jdi la corak x ketahuan hala..
yg penting masih nampak mcm kek marble..


aku sgt suka seni pada kek
wpun cuma kek yg sgt simple dan basic, ia tetap menarik selera utk cubit skit
sambil ambik gambor, sambil nguyah...pastu lap tgn kt tisu sbb tgn berminyak
samb ambik gambor lg
pastu larik g dapur minum air sbb tercekik...
haaa...x ke seni namanya tu...(eh..korang faham tak ni...)



kek ini kupersembahkan buat suami terkasihi..a.k.a en garpil cayang
x perlu red velvet, x perlu indulgence
x pandang blueberry cheese kek..apatah lg black n white russian kek

hanya sekadar kek butter, atau diletak pewarna bg mengindahkan rupa kejadian
pewarna tanpa perisa
kang dh jd kek arora lak yg penah menjadi fenomena di alam blog suatu tika dulu...

nk resepi?? sama je mcm kebanyakan resepi
aku masih menggunakan resepi yg sama tiap kali wat kek butter atau marble...

Kek Marble Pesona Cinta

bahan2:

250 g butter- utk kali ni, aku guna buttercup shj
150 g gula castor
2 sudu besar susu pekat manis (kalo guna pure butter, abaikan susu, dan tambah 2 sudu besar gula castor)
6 biji telur
250 g tepung gandum
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila
pewarna yg disukai...(x letak pun takpe)

cara:

-pukul butter + gula sampai kembang memutih dgn kelajuan sederhana
- bila dh kembang, masukkan esen vanila + susu
- pukul lg
- kemudia masukkan telur sebiji-sebiji  (masuk sebiji, putar, pastu masuk lagi, putar- sampai abis)
- pastu masukkan tepung sedikit2 dgn mixer yg masih berputar- sampai habis
- bahagi 2 atau 3 (atau x yah kalo nk kuning ja)
- letakkan pewarna
- masukkan dlm acuan
- bakar selama 45- mnt- 1 jam mengikut jenis loyang dan oven masing2


eh...ckp buat utk suami, tp isi kandungan bekal nampak seimbang
ngeeeeee.........tumpang berbekal sekali ye en suami terkasihi....
tp sebenarnya bekas dia lg byk isinya...
aku ambik 1/4 je dr kek tu..

*ehh..korangsss...dh pegi ke pesta buku yg kt mines tu...
jom le kite kesana beramai2...hoi..hoiiiiiii (ulang lagi..hoii..hoiiiiii)


9 comments:

Norzie hany said...

Sedapnya kek marble....cantik colornya.

ZarinAziz said...

As salam..terliur saya bila tgk kek ni..kalo ikut rasa mana lagi sedap..guna mentega atau butter?

saya minta izin cnp resepi & gambor ye..

terima kasih in advance:)

mawar merah said...

cantiknya, berkenan akk.

Jujue Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
JaSSNaNi said...

lawanya marble kek ni..
betul tu.. sama cam akak.. lagi puas makan kek butter ke.. lagi puas dari makan kek lain2 tu.. sbb rasanya yg tak de penambahan apa2 tu.. asli yg best!

Tina Othman said...

cantiknya, suka tgk kaler dia

Gee® said...

cantekk!!!

Anonymous said...

Cantik.... hantar satu container kat sini. tkasih.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

owwwhh.. inilah kek yg ditempah oleh en. garpil dengan bayaran ehem ehem tu yek? kekekkeee... mmg cantik rupa parasnya... kalau dok sebelah rumah dah mintak 3 potong dah!

jejak

free counters