kawan2 blogger ku (

Saturday, April 13, 2013

siakap masak taucu

assalam...

salam santai
salam satu malaysia (ewahhh gitu!)

sebenarnya nk masuk entry pun mcm segan2...
sbb menu berulang je...
aku ni kalo dpt ikan siakap, antara masak 3 rasa atau masak taucu
huhuhuhu
sbb feveret en garpil...

aku lak jenis x kisah pun
asalkan yg senang2 je..hehe

tp ari ni ter rajin skit...
snap pic langkah demi langkah
eleh...kot ye pun nak berlangkah, biarlah resepi yg mencabar skit kan
ini tak, masak taucu je pun...ngeeeeeeeeeee...
ape leh buat...memasak dan bergambar kena ikut mood gak



masak taucu ni, ada org suka kuah skit2 je...masam yg aku masak ni
ada gak aku penah tgk kat blog, kuahnya selautan

apepun, ikut la citarasa memasing kan...
cuma bagi aku, masa menumis, lebihkan halia...baunya melazatkan rasa


bahan2 cuma agak2 sendiri je la ye kuantiti nya
utk pic kat atas, bahan utk seekor ikan siakap saiz besar
ikan tu goreng garing, dan letakkan dlm pinggan

cara:

1- hiris 1 biji bwg besar, 2 ulas bwg putih, halia dan cili api. panaskan minyak
tumis bahan2 hiris

2- leh guna ap2 jenis taucu. ada yg jual dlm peket. aku guna jenama tamin

3- masukkan 1 sudu besar taucu dlm tumisan td

4- kacau sebati. tambahkan 1/4 sudu teah pes asam jawa
 (aku guna pes adabi. kalu guna yg biji, agak2 le)
tambah secubit gula (x perlu garam)

5- kemudian masukkan anggaran 1/4 - 1/2 cawan air (agak2)
akhir, masukkan cili merah, tomato dan daun bawang yang dihiris
pastu rasa (kalo terlalu masin, tambahkan sedikit air atau tambah sedikit gula utk balance kan rasa
tuang terus atas ikan yang digoreng td




No comments:

jejak

free counters