kawan2 blogger ku (

Wednesday, July 10, 2013

agar agar ramadhan

assalam...

salam 1 ramadhann

ari ni aku belum rasa mood ramadhan...
cuma semalam je terasa skit2 masa sediakan sahur utk suami

sejak semalam aku dh kena penyakit ABC - sakit org pompuan
semalam tgh2 mlm g klinik enjek..
ntah nape 2-3 bulan ni, makin teruk plak rasanya
dh la keta rosak..g klinik nek moto dgn perut yg mcm nk meletup..adoiiiii
hanya yg penah kene je tahu rasanya cemana
lepas injek dlm 1/2 jam, baru le lega skit

ari ni lak en garpil berbuka di luar sbb keje..
tp dia pesan nk blk mkn kt umah gak
so, masak lebih kurang sbb nyeri kat perut masih terasa
x boleh nk berjalan sgt

sempat juga aku buat ayam masak kicap..
dan leburkan agar2 nak buat agar2 sirap..feveret en suami
tp mcm byk plak..so aku bahagi 2..
sepruh lagi wat agar2 batik..feveret isteri en suami..kikikiki



ni je menu aku ari ni
nk bg resepi pun, rasa mcm semua org tau kan
tumis bwg, halia-masuk cili kisar skit- kicap pekat


mmg betul2 semata je lauk...muahahah...
sbb tu wat bg lebih kuah skit...
harap2 esok dipermudahkan utk aku di dapur...



ni lak agar2 batik
1/2 buat agar2 sirap
1/2 lg masukkan susu..batikkan


mood bergambar pun x berapa ada...
so, ada nampak comot2 skit..
tp aku suka rasa dia...
lemak2 susu...
menternak2 le lemak ni tanpa rasa bersalah


resepi mudah je..
tp ada beberapa step skit la...

bahan:

1 peket agar2 serbuk (8g)
air secukupnya (ikut sukatan pd pek agar2)
1/2 tin susu pekat manis
gula- sbg tambahan kalo kurang manis
beberapa pewarna

cara;

masukkan air dlm periuk (aku guna 3 mug)
masukkan agar2 serbuk
buka api dan biarkan agar2 larut
masukkan susu dan gula (jika perlu)

sendukkan dlm 3 bekas
1 bekas 1 @ 2 senduk
yg bakinya biarkan dlm periuk

masukkan pewarna berlainan dlm setiap bekas
sejukkan dlm peti ais (sejuk beku) dlm 15 mnt
kuarkan dan potong dadu

panaskan blk baki agar2 dlm periuk td....
tuangkan dlm bekas @ loyang
taburkan agar2 cincang td rata2

sejukkan terlebih dahulu sblm masukkan ke dalam peti sejuk

* rasa dulu sblm warnakan...kalo suka lebih manis, baru tambahkan gula


6 comments:

shera haifa said...

wah rajin x nak kene tngu yg warna warni sejuk dulu baru potong n jadi cam tu.. kagum. hehe.. kalau sy dah xde nak wat wrna warni tu.. kalau stakat wat cam pelangi boleh la.. :)

AhliaSaleh said...

Salam sis..menarik tgk agar2 ni...

Mama Sally said...

mohon share ya puan..hehehe tk

dapurCikWan said...

selamat berpuasa.. semoga cepat2 sihat..hihi :)

menarik agar2 batik tu...

Mas said...

cantikkkkk...
berseri2 jerk tengok agar2 tu...

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...wah walaupun kena penyakit ABC..masih mantop lagi cida dgn resepi2nya....suka tang agar-agar tu leh wat menu utk buka puasa...nak masuk list dulu resepinya...tkasih...

jejak

free counters