kawan2 blogger ku (

Friday, July 5, 2013

Udang Lemak Cendawan

assalam

salam hari jumaat...
bila sampai hari jumaat, muka masing2 ada sonyummm jugakk...
x pasti senyum kenapa...sebab semalam mlm jumaat atau sbb esok hari sabtu

aku hari2 pun muka ada sonyummmm...hihihi..
mana leh masam2 muka x ketahuan hala kan...

ok la..back to de topik atas
bila beli udang, akan terjadi persoalan..''nk masak apa''
selalunya bila kehabisan idea, buat sambal je la
ataupun goreng kunyit

n kerap gak aku wat lemak cili api
so, kiranya ni menu berulang je la...
cuma ada sedikit beza...selalunya aku wat masak lemak cili api, aku x guna seulas pun bwg
kali ni aku tambah bwg besar n bwg putih
n aku just tumbuk kasar2 ngan cili api dan kunyit...


dan kebetulan ada sepeket cendawan yg kononya nk wat goreng tepung
last2 lebur sekali 

xwat kuah sgt..
biar kering2 skit..
kuah ada skit2 je nampak celah2 udang kan..hihihi


resepi simple...rasa sgt kagummm(sbb pedasss..muahahhaha)

bahan2 udang lemak cendawan
(anggaran 2 org mkn- kalo lebih, gandakan sendiri)

semangkuk udang 
sepeket cendawan (siat2 skit)
1/2 cawan santan pekat
2 helai daun limau purut (atau daun kunyit)
sekeping asam gelugur
1 batang serai diketuk

Bahan tumbuk: (kalo kisar x sedapppp)

7 biji cili api
1 biji cili merah
1 biji bawang besar
2 ulas bwg putih
sedikit kunyit hidup

cara:

masukkan semua bahan dlm kuali/periuk (kecuali cendawan)
masak dgn api kecil hingga udang masak dan sedikit mendidih
akhir, tambahkan garam dan masukkan cendawan





pekasam ni menu sampingan
beli kat Pekan Rabu Aloq Staq
aku blk kg baru ni, mmg dh beli byk2 wat stok utk bersahur nti



4 comments:

Cheq Sue said...

waduhhhh... mewahnya udang tu. kalau la dapat makan sekor dua... *_*

Myra Jay said...

Masak lemak udang ni memang peberet MJ, dulu kini dan selamanya..heheee

jaakechik said...

wooot wootttt sedapnyaaaa..... terliur jer jaa tgkkkk.....

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...Cida wah mengancam gulai udang cida ni...terliur saya...suka intai blog cida..Semua nampak menyelerakan.Jika ader kelapangan sudilah kiranya bertandang keblog saya yer...terima kasih..
http://secuitrasaumiejazz.blogspot.com

jejak

free counters