kawan2 blogger ku (

Saturday, May 29, 2010

rona roni makaroni


salam...
ari ni ari yg agak malas sedunia..err..mungkin aku sorang je yg malas, org lain rajin je
eheheheheh...ari ni lepak betul kt umah..layan blog, fp, fb..huh...x sedar sampai ke ptg
perut pun dh rasa lapar...nk masak nasi, mcm x de mood nk masak lauk
buka peti ais, ingat nk wat salad telo, tetiba terpandang peket makaroni yg belum terusik
bagus jugak kan layan makaroni ptg2..
ingat nk wat makaroni bakar, tp x de cheese
last2 aku goreng biasa je...cincng daging skit..layannn
makaroni mmg best kan..leh pelbagaikan cara masak
leh mkn ngan sup, tomyam, bakar, n goreng....
tp kalau goreng, bahan rempahnya x leh berat sgt mcm mee goreng...agak kureng
sayur pun x perlu sarat sgt...
aku x suka letak sawi / kubis kalau goreng makaroni
just dadukan keret n tomato je...
erm..jap je abis sepiring...
(mmg wat sepiring je sbb en garpil x layan makaroni ni, dia pelik tgk rupa tiub2 tu...tak pe...aku layan sesorang...!)
masa n3 ni ditulis, aku tgh rebus daging konon nk wat daging kicap utk dia, tp dia blk bwk blk k teow goreng...huhuhu...so, daging rebus tu bertapa je la dlm kuali, harap2 esok akan jd masakan le daging tu..ehehehhe..takut time malas aku dtg, x tau la apa jd kt daging rebus tu...


resepi makaroni goreng- sorang mkn je ye

1 cawan makaroni- direbus dengan 2 cwn air + 1 sudu minyak masak sampai lembut
1 mangkuk kecil daging cincang- leh ganti ngan ayam
1/4 btg lobak merah- potong dadu
1/2 biji tomato- potong dadu
2 biji bwg merah + 2 ulas bwg putih- tumbuk
1 sudu cili kisar
2 sudu sos cili

cara:

tumis bahan yg ditumbuk + cili kisar- gaul sejekap
kemudian masukkan daging + air utk lembutkan
bila dah lembut, masukkan lobak merah + tomato
biar hingga tomato agak hancur, masukkan sos cili + 1/4 sudu teh garam
kemudian masukkan makaroni- sebatikan, rasa cukup masinnya- boleh diangkat

No comments:

jejak

free counters