kawan2 blogger ku (

Wednesday, May 26, 2010

kek oren poppy seed

salam....
hishh..hish...aku ni ...makin jauh dari atkins dh ni..ehehhe
kek ni aku wat -->melantak testing sbb nti nk wat utk tempahan
wpun penah wat dulu, tp x penah letak poppy seed ni
kebetulan semalam gi yummy, ternampak lak biji poppy ni
so, aku campak sekali dlm adunan..
selalu nampak org lain buat je, kali ni aku baru nk try..t
erlambat dr org lain..eheheheh
kek ni very de simple...adunan asal dr mama..
adunan yg sama aku guna utk wat kek stroberi, blubery, marble kek..
cuma tukar2 bahan sampingan tu je...bahan asas tetap sama
rasa dia pun dh sedang elok..
aku guna oren sunkist utk aroma yg lebih best ..
pastu tambah esen oren
bahan2 pun x renyah mana..
masak je aku dah telan -->semua sebiji
boleh dicuba kalau berminat...eheheh




resepi kek oren poppy seed- (+-) 12 biji cup kek saiz 8

4 sudu besar (penuh) mentega / marjerin
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula- kisar halus
2 biji telur
1 sudu teh baking powder

1/2 sudu teh baking soda
1 sudu teh esen oren
3 sudu besar oren sunkist
1 sudu teh poppy seed

cara:

pukul gula + mentega sampai kembang

masukkan telur satu persatu, pukul lagi sampai sebati
masukkan esen oren + oren sunkist dan poppy seed- sebatikan
satukan tepung, baking powder, soda- ayak dan masukkan ke dlm adunan
guna senduk, gaul sebati

masukkan ke dalam loyang- bakar selama 45 mnt
kalau guna paper cup- bakar antara 15-20 mnt- isikan 3/4 cup
suhu: 180 darjah celcius


ni dia poppy seed yg aku guna

No comments:

jejak

free counters