kawan2 blogger ku (

Saturday, July 3, 2010

kek gula hangus @ kek sarang semut

diimport dari fotopagesku lagi

sebenarnya x tau la kalau x peram, menjadi ke tak lubangnya
aku peram pun sbb ada keje lain nk wat..
so, bancuh dulu adunan ni, pastu leh wat kek lain dulu dlm oven tu sementara nk tunggu
hasilnya, mmg lembut n berlubang2 sampai semut tingin nk wat sarang...huuhuhu
ni diakui sendiri oleh encik garpil selaku tukang rasa aku yg diiktiraf..huhuhuhu...



kek gula hangus @ kek sarang semut

bahan2

ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan

2 cawan gula pasir
2 cawan air mendidih
3 sudu besar (penuh) mentega

cara:

masukkan gula dlm kuali atau periuk
bukak api sederhana kecil...
sentiasa kacau2 gula sampai larut
sampai warna jadi keemasan macam madu..
kalau jadi kearangan, buang je la...konpem x jadik
pastu, dgn langkah kuda2..masukkan air panas dlm gula td...
AWAS!! sedikit kemalangan akan berlaku kalau x berhati2
sbb gula tu mcm meletup2 skit nanti...
pastu gula td akan jd cam ketul2 skit bila masuk air...
cairkan semula...
bila dh cair semua, masukkan mentega..biarkan larut...
tutup api dan sejukkan

bahan lain:

7 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1 tin susu pekat manis disukai ramai (termasuk semut)- aku x abiskan 1 tin pun, dlm 3/4 tin je
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila

cara:

pukul telur sampai betul2 kembang - jadi berbuih2...
(blend pun boleh..guna mixer pun boleh- aku blend je)
pastu masukkan susu pekat
kasi blend lagi sampai sebati
masukkan pulak esen vanila

pastu ayak tpg gandum + soda + baking powder
masukkan skit2 dlm adunan..teruskan blend
last sekali, masuk la gula hangus yg dh sejuk td...
blend lagi!

bakar selama 1- 1 1/4 jam guna api bawah n suhu cam biasa la..antara 160-180 darjah celcius
5-10 mnt terakhir, guna api atas dan bawah
biarkan sejuk sblm potong


dulu aku peram sampai 3 jam..pastu try wat TANPA peram..TETAP MENJADI!
so, x yah la nk peram2 ye...

4 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

cantik la kek sarang semut tu, banyaknya menu ari sabtu lepas, kak mas baru perasan,maklumlah ari sabtu lepas sibuk sikit, mertua datang rumah, tak sempat gi rumah kekawan....

Mat Gebu said...

Waaaa...tabik spring lori kontena!!...perghh, harus menerai nihh...terima kasih sudi kongsi.

HASLIDA HASSAN said...

cantik....bestnyer xpayah peram2, sy buat kena peram baru jadik...tq yea azin cnp

Anonymous said...

askm..bestnya kek ni..tp saya xde oven yg canggih nak membakor..cuma ada oven bulat je..tkt x jd..kalau nak kukus je boleh x guna resepi ni..tq..ingat nak try segera..

jejak

free counters