kawan2 blogger ku (

Saturday, August 21, 2010

laksa oh laksa


huhuhu....
n3 ke2 utk mlm ni...
ini la main menu aku berbuka puasa ari ni...
dr tghari jiwa resah gelisah...
serba x kena adernya
difikir2..x de sudahnya
fikir ape??
fikir mana nk cari laksa daa...ehehehh

malas betul aku nk g bazar..mmg cukup malas!
last2 x kesudahnya
salin bj...gi turun kedai

ohh..bukan..kedai itu tidak menjual laksa siap dimakan yer
tp aku kena beli ikan, kesum, bunga kantan, dan laksa EKA..
turut terbeli, asam keping, salad dan limau kasturi
blk umah apa lg..
ketung..ketang..ketung..ketang...1/2 jam, kuah laksa dh sedia didihkan
laksa pun direbus ...puas ati aku!!!
(ari ni 2 kali aku puas ati sbb dpt mkn laksa ngan lepat pisang kt bwh tu)


resepi laksa

1 kg ikan sadin /kembong
3 biji bwg besar
2 ibu jari belacan
1-2 senduk kecil cili kisar-agak2 la sampai kuah jd kemerahan..
3 tangkai bunga kantan
1 ikat daun kesum
5-6 keping asam keping (aku suka masam!)
1 bungkus laksa (aku suka jenama eka)- rendam dan rebus hingga lembut

cara:

rebus ikan dan asingkan isi dari tulangnya (air rebusan tapis dan simpan dlm periuk)
kisar isi ikan dan masukkan dlm periuk air rebusan yg sudah di tapis td
ambik tulang ikan td, kisar gak sampai halus
tapis dan ambik airnya

ambik 1 tangkai bunga kantan
buang bhgn luar...ambik yg tgh je...yg lembut tu (yg luar tu simpan jgn buang!)
masukkan dlm blender
kisar bersama bwg besar dan belacan
masukkan dlm periuk yg sama

tambah air dlm periuk td..sampai sesuai dgn kepekatannya
masukkan asam keping
jgn lupa bukak api..huhuhuhu
masukkan belen bunga kantan td..belah 4 setiap satu (jgn lupa yg bhgn luar td..masuk sekali)
masukkan jugak daun kesum...(asingkan daun dari btgnya)
didihkan
perasakan dengan garam, dan ajinamoto (ni je satu2nya masakan yg aku guna aji)

bahan hiasan:

timun
daun salad
bwg
telo rebus, limau, cili



No comments:

jejak

free counters