kawan2 blogger ku (

Saturday, August 21, 2010

lepat pisang

dh lama tingin nk wat lepat pisang ni...tp x penah tertunai sbb bermasalah nk dpt daun pisang (kang aku bungkus dlm aluminium foil kang)
tp ada opis mate yg bermurah hati mensedekahkan aku daun pisang...
wah..suke la teman...eheheh


biasa kalau beli kt pasar tani pun, x puas mkn, sbb aku x suka yg ada kelapa kt tgh tu
kuih apepun yg ada kelapa kt dlm atau kt luar mmg aku x layan
so, lepat ni aku guna santan pekat..
baru puas ati nk mkn....


kat umah lak dh 2-3 hari beli pisang berangan..
separuh dh jd cekodok..separuh lg aku keje kan wat lepat pisang ni...
dh lama x membungkus lepat..dulu masa zaman2 sekolah, kemain terer membungkus....(terer sbb kena terpaksa kot..ehehhehe)
skang mcm x terkawal lak keadaan...sememeh je..
apepun, aku berjaya gak menghasilkan 9 ketui lepat pisang...jd le kan..utk perut aku n hb je...

(owh..tlg jgn gelakkan aku dgn rupa lepat yg tidak seindah biasa tu yer...tp percaya la..rasa dia tetap mcm lepat...bukan mcm KFC hookeyyy!)




siap sedia utk dikukuskan




lepat pisang


5 biji pisang- aku guna pisang berangan
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan santan pekat- dlm kotak
2 sudu gula
secubit garam

daun pisang secukupnya utk membungkus- layur atas api agar daun x rapuh masa membungkus


cara:

lenyek pisang, campurkan semua bahan
bungkus dgn daun pisang
kukus selama 20-30 mnt






1 comment:

diana said...

biasenye fmly saye
buat lepat pisang
kami bubuh kelapa kat
tengh2 lepat tu..

jejak

free counters