kawan2 blogger ku (

Thursday, August 19, 2010

merapu mereben + samperitku

salam...!
uit...ape kes...pas je berbuka terus ngadap blog...
huhuhu...

ari ni buka posa ngan nasi kerabu yg aku wat ptg ni ..
ye..aku wat...tlg la percaya hookey...!!

ehehehhe...benornya aku tapau jerk kat kedai bwh...
erm..not bad la..ada nasi biru, ulam2 skeett...kelapa skettt..sambal belacan skeet..daging 3 hiris...@ RM3..adatla kan org niaga

pastu aku perangat ja ayam kicap semalam..sbb nasi kerabu tu mcm x de lauk je..
jd la kan..rezeki aku tuk ari ni
tp mkn separuh je...aku terpaksa buang sbb perut dh x leh tima..
kekembongan tahap gaban..
dgn kepala yg masih ting tong tahap ultraman ace...
uissh...wahai kepala..
apa yg ko cuba nk bgtau aku yer??

esok dh masuk 10 ramdhan...
bermakna tinggal 20 hari lg
masing2 dh sibuk cita pasai bj raya..kuih raya...cuti raya
kalau aku, baju raya yg thn lepas pun boleh belasah je kot..huhuhu giler jimat!
kuih raya lak..bahan dh beli, buatnya thn depan boley???
cuti raya..baru je isi td..

benornya, kuih raya aku dh try 1 jenis..kuih samperit
resepi amek dr kawan aku..
tp dh luak dh pun sbb hari2 aku dok rasa..keh..keh...

so, sapa2 yg nk wat samperit, aku leh suggest guna resepi ni (jgn soh aku buat..lempang kang!!!)
utk memeriahkan lg keadaan..aku tempek sekali gambornya okey..biar korang x sabar2 lg nk buat kuih raya (hahahah..bunyi mcm riak + jakun kan..kan..)
jom..jom..kita pi siasat...



haaa...amacam...
member aku kata biskut mcm anak dara...
ye la...sama la mcm tuan yg buatnyer kan..masih dara sunti...(sila percaya!)

resepinya kt bwh
kedit utk masruna..kawan alam mayaku...


biskut samperit

2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan marjerin- i used planta- lebey kurang 4 sudu besar
1/2 cawan gula pasir- kisar halus / 3/4 cawan gula icing
1 biji kuning telur

cara:

pukul marjerin + gula kemudian masukkan telur
masukkan tepung sedikit2 dan gaul sebati...
kalau nk wat 2 kaler, bahagi 2..boh la kaler apa nk boh
kalau tak, wat je kuning mcm biasa..
tekan guna acuan samperit
hias ngan manik atau ceri
bakar 15 mnt


7 comments:

indahhouse said...

Salam nuanza,
Cantik kuih tu, nuanza. panggil semperit ya. saya panggil bunga dahlia, kdg2 org lain sebut dahlia. Bila nampak ada 2 warna dan letak biji silver tu, teringat biskut mama saya. huhu. suunguh menawan!

nuanza said...

indahhouse..rasanya samperit ngan biskut dhlia tu, biskut yg sama kan..panggilan je berbeza.. apepun rasanya tetap sama..n menten je dr dulu samapi skang.... :-)

Anonymous said...

salam,berapr suhu oven tuk bkr kuih nie??? -nurul-

tuan umah said...

suhu antara 160-180 celcius..bab suhu ni, kena ikut oven memasing...lain oven lain ragamnya

zana isma said...

salam tuan rumah, izinkan saya nak mencuba resepi ini ye.

Taqiah Aziz said...

salam...izinkn sy try resepi ni...

Rahim Jidin said...

lama tak tenguk samperit ni...

jejak

free counters