kawan2 blogger ku (

Thursday, September 30, 2010

arca sepi di pagi nan indah- kisah betui

pagi ini, indah seperti biasa..
dan aku tetap terlambat bgn seperti biasa...
bgn cepat2 mandi n siap2 seadanya..(tanpa pernah terlupa memakai maskara ye..)

pastu cepat2 juga berjalan kuar menuju ke kereta jiran ku...
sekadar membetulkan tudung di kepala..lalu terus berjalan menuju ke bus stop...

5 minit pertama berlalu begitu shj...
aku dh mula bosan..
lalu mula mencungkil kuku, menghentak2 kasut mengikut irama dangdut, melihat jam setiap 2 saat..membelek hp wpun mmg sah2 x berbunyi...

lebih kurang 8 mnt 24 saat, bus pun lalu...
aku dgn semangat sekali mengangkat hendbeg ku...ops..bus no 400..itu laluan ke alamanda ye..HAMPA

lebih kurang 30 saat kemudian, muncul lg seketui bus..
yesss..kali ni, mmg bus yg akan melalui opis aku...
huh...dgn penuh gaya sekali aku menahan bus itu...
naik je tangga bus, dgn ayu dan sopan sekali, aku memanjangkan tgn ke dalam lubang letak syiling...
ntah silap tang mana, jangkauan tgn ku tersasar, ting!! keting!!!ketingg..ting!!!..ohh...bunyi ape itu..
huh!!! itu la bunyi syiling aku jatuh sebelum sempat masuk lubang syiling...
erm..aku cuma mampu lemparkan senyuman yg paling manis kpd pemandu bus itu...
sambil membunyikan suara seperti berikut:- ''err..''

huh...sengal betul la...mula la tgn mengorek celah2 beg mencari syiling yg lain walaupun aku tahu mmg x dak dah syiling dlm beg aku sbb syiling yg ada td pun aku ''kebas'' dr tabungan en cik garpil..

tp..abg pemandu yg x berapa kacak tu mengeluarkan suara ''tak pe..tak pe dek..biar je..nti abg kutip..''
huhhhh!!! muah..muah..muah....!!!!
sambil menyumbangkan satu senyuman plastik mengcover malu kpd beliau..
lantas cepat2 gi duduk..dan cuba lupakan apa yg berlaku...

di pertengahan jalan...(tune berubah menjadi sedih...)

aku ternampak seekor anjing cuba melintas jalan di hadapan bus...
aku hampir menjerit kpd pemandu itu soh brekk..tp aku lupa, pemandu tu pun mesti nampak anjing tu..so, x yah la aku ngengada nk menjerit..
fuuhh..anjing itu berjaya melepasi bus dgn selamatnya...darah gemuruh td beransur tenang...

dan dlm ketenangan itu, mata aku sempat terperasan kereta disebelah kanan bus yg mmg laju..dan..anjing tu...sedang melintasi kereta itu..dann....!!!!!

di depan mata aku..anjing itu dilanggar..dan menjadi arca dijalanan yg sentiasa sibuk...

sampai depan opis aku, bila turun dr bus, aku jln x berapa nk betul sbb terasa darah belum mengalir dgn tenang dlm tubuh body ku...

pengajaran: ntah la...pikir le sendiri....

jejak

free counters