kawan2 blogger ku (

Saturday, September 4, 2010

rendang ayam

dh lama gak x update blog ni
sejak blk dr kampung, ni la 1st n3 dr aku
lagaknya mcm x de benda nk dikongsi..tp..gambar cuma tinggal gambar, last2 x berupload..

agaknya ada yg dh jemu asyik dijamu ngan konplek je kan...(n3 dibawah tu haa)
nk kata aku bz..karut je
nk kata aku malas...ye la kot
tp lebih kpd x de mood
x de perasaan ..n x de hati nk ber apa2 pun..
teruk kan...
padahal, dunia aku skang hanya indah ngan blog ni...selain tu, lintang pukang n hancur...tp bila dh malas nk menulis, apa lg yg tinggal???

ari ni masak benda yg jarang aku masak..
lately ni masak agak ala carte..ops...ala kadar ye..
jd x sesuai utk tontonan umum
since en Gp sms nk berbuka kt umah, aku pun wat la menu yg konon2 mcm susah tp senang je...

rendang ayam ni mmg aku ngidam nk mkn dr minggu lepas lg...
(tp x de sapa nk masakkan utk aku)
tp baru ari ni terbuat..

bahan pun mmg mudah dpt kt kedai bwh...
so...jd la rendang ayam versi mamaku
biasa ada yg wat rendang dgn cara masak semua bahan bersama
tp mama lak suka tumis dulu
so, aku pun tiru la stlye mama

masa rendang ni tgh mendidih td, bau semerbak 1 umah
tetiba terdetik teringatkan kampung
biasa kan kalau mlm2 raya mesti tiap umah bau rendang kan...
errmm...rindunya kampung...(bukan ke baru je blk kg???)
arghhhh..aku mmg emosional hookeyy kalau bab2 kampung ni



resepi rendang ayam- resepi mama

1/2 ekor ayam-dipotong2
santan dari 1 biji kelapa - aku guna 1/2 santan kotak
1 peket kerisik - lebih kurang 2 sudu besar
2 helai daun kunyit - hiris
3 helai daun limau purut (x letak sbb lupa beli)
1 sudu besar gula merah (letak 1/2 sudu je, x suka manis)

garam
minyak masak

* Bahan kisar

2 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
3 cm kunyit hidup
10 cm lengkuas
5 cm halia
2 batang serai
segenggam cili kering

* Rempah tumis:-

2 cm kulit kayu manis

2 kuntum bunga lawang
3 biji cengkih
3 biji buah pelaga

Cara-cara

1. Panaskan minyak .
2. Tumis bahan kisar dan rempah tumis sampai naik bau.
3. Masukkan semua bahan lain. Kecilkan api (sederhana)dan biar hingga kering (sambil2 kacau sekali sekala takut berkerak)

(jgn lupa boh garam, aji kalau suka)





sedang memperbaiki mutu gambar yer...ishhh...
guna kamera hp ke..dslr ke...aku tetap x de bakat ok...
(yg hijau atas rendang itu adalah daun kunyit hiris ye..bukan daun pandan ..jauh sekali daun kangkung!)

No comments:

jejak

free counters