kawan2 blogger ku (

Thursday, October 14, 2010

Sotong Goreng Tepung




menu mlm ni..sotong goreng tepung n kubis tumis air
ohohoho...simple kan..
tp percaya la...aku tetap berselera (atkins oh atkins..mana menghilang??)
nk pedas lg, hiris cili, bwg, perah limau, taruk kicap..
alhamdulillah...


sotong goreng tepung

sotong secukupnya
1 biji telur putih

bahan tepung: (tak perlu campur air)

3 sudu besar tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar serbuk kari
1/4 sudu teh garam

cara:
gaulkan sedikit garam pada sotong dan masukkan ke dalam mangkuk yg berisi telo putih
gaul rata (sblm tu, pastikan sotong tu betul2 kering selepas dicuci, guna tisu dapur utk serap lebihan air, kalo tak sotong akan meletup2 dlm kuali, salutan tepung jd x rata dan hasilnya kurang rangup)
pastu masukkan dalam campuran tepung..
ratakan tepung pada sotong
panaskan minyak
masukkan sotong satu persatu ke dalam kuali (sekali goreng jgn byk sgt)
goreng sampai garing keemasan




5 comments:

Qiera d' Dapur said...

sedapnyanya sotong goreng tepung nie... nak sikit boleh...

aza said...
This comment has been removed by the author.
lis shaik said...

memang sedapkan sotong ni..yummyumm

Nurita Zakaria said...

nmpk sdpnye... x sbr nk cuba..
http://nuritazakaria.blogspot.com

Anonymous said...

Terima kasih resipi. Sy dah try dan mmg sedap

jejak

free counters