kawan2 blogger ku (

Sunday, October 24, 2010

di serang penyakit yg boleh membantutkan selera makan

gambar dari en google hookey..tiada kaitan ngan aku


adoii...sakit ape la yg teruk sgt tu...
uhuuuu...benornya aku kena ulser kat mulut ni ha..
aku rasa tiap org mesti penah kena kan..
rupa bentuk dia adalah tompok2 kecil dlm mulut diikuti rasa perit
huhuhuhu..x de la serius mana tp agak payah gak la nk mkn bila dh kena
tambah2 aku ni seorg pemedas (ayat baru ke ni??)
tp agak mencabar la kalau sekali naik sampai 3-4 ulser dlm 1 masa

aku tingat masa kecik2 dulu, selalu kena ulser..
mama ckp sbb aku malas mandi..
masa tu aku akui la..aku mmg selalu cilok mandi..
kalo mandi pun, aku jarang basuh kepala sbb rambut aku panjang sampai ke pinggang masa tu..

tp dh tua2 ni, rambut panjang pun sejengkal, aku x pernah la skip2 mandi ni...
tp ulser tetap tumbuh setiap bulan atau selang 2 bulan..
apakah mama tidak berkata benar?? hahahhaha..

aku pun x tau apa penyebab tumbuh ulser ni

aku try google..ini yg aku jumpa

sebab:

i) kurang minum air- aku minum lebih kurang 2 liter gak sehari..x cukup lg ke..

ii)tekanan- erm? konpius skit kt mana kaitannya

iii)tergigit dek gigi sendiri- x leh nk kata apa la..(tp kalau ada org yg gigitkan???ayyoooo!!)

iv) ganas semasa berus gigi sampai menyebabkan kelukaan- yg ni aku akui!

v)perubahan hormon- tp aku pasan gak ulser ni tumbuh slps aku peyed- oh..betul ke atau kebetulan???

vi) kekurangan zat makanan- ohohoho..aku rasa mcm terlebih je...

vi) radioterapi / kimoterapi- tidak berkaitan ngan aku


cara nk kurangkan sakit lak:

i) sapu bonjela- leh beli kat farmasi ye..aku beli 1 tiub, tahan 2 tahun..hahahha...dh xpired- yg ni kesan sementara je

ii)sapu colgate- atau apa2 jenama ubat gigi la...bg aku x berkesan

iii) sapu minyak masak- degil ulser aku ni..x jalan

iv) sapu madu- aku jilat n telan...

v) letak garam- yg ni penah cuba- 2 hari pastu baru baik..

vi) letak asam keping kat tempat ulser- yg ni lom cuba- tp cara ni x berkesan ye kalau korang guna asam keping tu wat laksa atau asam pedas!

vii) sapu planta- huh..sambil sapu kat mulut, sambil sapu kat roti gak..pastu lupakan sekejap pasal ulser, roti yg bersapu planta tu harus di nikmati! eheheheheh >>> melalut!- yg ni pun x pernah cuba tp hasil kajian, ramai yg kata berkesan


ermm....antara semua cara di atas, aku memilih utk membelai ulser ni ngan bonjela je...masa nk mkn, sapu skit, dia rasa kebas2 gitu..tp sebenarnya tetap rasa pedih2 gak masa nk mkn..so, redha je la...sakit yg kecil je ni..

kurangnya bila kurang selera mkn sbb sakit, leh la kurus skit kan..ekekekekek...

4 comments:

Ctnaemah said...

makan ais krim boleh mengurangkan ulser

nuanza said...

huh..eskrem..ubat yg mengiurkan...ehehehhe..tp ye ke??

Ctnaemah said...

yea..try laa..klu anak2 kene ulser mmg bagi eskrim aje..bonjela tu pedih sket.

NuRuLiZzATi kHaLiD said...

sakit kifarah dosa..hehe~
sy ltak garam..pergh!!memang mengancam ah sakit dy..hee~

jejak

free counters