kawan2 blogger ku (

Thursday, October 28, 2010

sepanjang malam kenangan

salam..

aik..pesal tajuk n3 ni hampir sama ngan tajuk blog..
erkkk..aku dh x de idea nk boh tajuk apa daa...
hentam sajalah...

ni n3 ke2 utk mlm ni..
tpaksa laju skit sbb byk sgt senarai pic menanti..
owhh..aku ngaku mmg aku gilo ambik gambar
tp tang nk edit tu yg malas...

bukanla edit guna photoshop ye..x reti komer guna bende2 tu semua..jahil IT le katakan
aku just crop, resize n boh cop mohor tu je....

ok..entry ni masih berkaitan ngan makan ye puan2...harap bersabar..kuang2..

blog ni ditubuhkan mula2 dulu khas utk cerita pasal diet atkins
pesal skang aku rasa mcm jauh menyimpang dr tujuan asal ehh..sbb dipenuhi n3 pasal makan jerk..
ehehehehhe...ni kes malas nk buat 2-3 blog..tu yg aku taram je semua dlm ni

eh..eh..eh..aku dh melalut..
tu la..jgn dibiarkan tgn aku menaip..

layan je la citer kat bawah yer...


sotong oriental



gabungan antara paste tom yam ngan serbuk kari mengunikkan menu ni..
aku suker!!

rsepi ni aku copy dari umah kak madiha
klik sini utk tgk versi kak madiha
kak madiha lak katanya ambik dr fpges (Aliza Mansur)

Bahan2
500 gm sotong ~ bersihkan & potong kemudian dicelur sebentar & tos
1 tangkai daun kari
5 ulas bwg merah ~ hiris
3 ulas bwh putih ~ cincang
garam & gula secukup rasa
1 biji cili hijau ~ hiris (MaDiHaA tambah)

Bahan2 ini dicampur jadikan pes
2 s/b pes tom yam
2 s/k rempah kari ikan
1 1/2 s/b sos tiram
2 s/k sos ikan
6 s/b air panas

Cara Menyediakan
1. Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan.
2. Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biar lebih kurang 3 minit.
3. Masukkan sotong dan cili hijau.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula & masak selama 5 minit. Sedia utk dihidangkan.


cencaru sumbat



ikan cencaru sumbat cili ni antara feveret aku dr kecik
rasanya, ni la masakan pertama yg aku tau buat masa sekolah2
huhuhu..cuma beza masa tu...cili kering tu mmg tumbuk guna lesung sbb mama kata x mo bg berair
skang, aku mmg agak pemalas..guna cili kisar je..
tp aku masak samapi kering, baru sumbat dlm ikan

(bahan: 1 senduk cili kisar, belacan, 3-4 ulas bwg merah-
bwg merah ngan belacan ditumbuk, pastu campur cili kisar, tumis dlm kuali, masak sampai kering, perasakan dgn garam )



kobis lemak cendawan dekasih


ehem..nape nama sayur ni sedemikian rupa?
sbb aku suka sgt ngan gabungan kubis cina tu ngan cendawan..cam serasi gitu
aku jarang wat sayur2 lemak ni..
tp mcm sesuai lak ngan ikan cencaru sumbat kat atas nun...


resepi simple:
kubis cina + cendawan + santan secukupnya + 2 biji bwg merah hiris + 2 ulas bwg putih hiris.

campur semua bahan-masak atas api hingga mendidih
perasakan dgn garam

3 comments:

JaSSNaNi said...

salam nuanza...

ikan sumbat tu pun feveret akak anak beranak tau.. skali kitorang ber3 makan.. sure 5 ekor pun leh abis... akakakakak..

oooo camtu yer nuanza wat.. akak pun kekadang malas nak menumbuk.. sebab banyak gak skali kena tumbuk.. dah skali wat pun mau 5 or 6 ekor.. so banyak kena sumbat... hmmm kali ni leh guna cara nuanza... goreng dulu cili blend sampai kering lepas tu sumbat.. tapi nanti goreng dia kuar tak? or nuanza bakar kan ikan tu?

AiSyAh HuMaIrAh said...

Saya sangat sukakan sotong oriental tu, menarik je, baru tengok gambar ngn resepinya, kalau dh rasa mesti nak lagi... thanks kak sbb sudi share resepi ni..

ieda said...

akak suke .. suke .. heheheh

jejak

free counters