kawan2 blogger ku (

Wednesday, December 15, 2010

laksa oh laksa

salam...
dh lama gak rasanya x update blog kesayangan aku ni
mood x de...
sudahnya, gambar2 yg diambil terperam je...

pg ni ambik kesempatan jap update dr opis
biasa aku update blog kt umah je...
tp bila blk umah, mood mengapdate hilang secara tetiba

ni menu semalam...
dlm tension2...terasa lak nk mkn laksa
(ni kes tgk laksa kak nani le ni...)
dan yg paling kejam, terasa nk mkn laksa buatan sendiri
so, semalam singgah pasar tani cari bahan

sebenarnya kali ni wat skit je...
2 ekor ikan sadin (selayang) je..tp yg besar punya ikan!
ehehehhe..











resepi: laksa utara

1 kg ikan sadin /kembong
3 biji bwg besar
2 ibu jari belacan
1-2 senduk kecil cili kisar-agak2 la sampai kuah jd kemerahan..
3 tangkai bunga kantan
1 ikat daun kesum
5-6 keping asam keping (aku suka masam!)
1 bungkus laksa (aku suka jenama eka)- rendam dan rebus hingga lembut

cara:

rebus ikan dan asingkan isi dari tulangnya (air rebusan tapis dan simpan dlm periuk)
kisar isi ikan dan masukkan dlm periuk air rebusan yg sudah di tapis td
ambik tulang ikan td, kisar gak sampai halus
tapis dan ambik airnya

ambik 1 tangkai bunga kantan
buang bhgn luar...ambik yg tgh je...yg lembut tu (yg luar tu simpan jgn buang!)
masukkan dlm blender
kisar bersama bwg besar dan belacan
masukkan dlm periuk yg sama

tambah air dlm periuk td..sampai sesuai dgn kepekatannya
masukkan asam keping
jgn lupa bukak api..huhuhuhu
masukkan belen bunga kantan td..belah 4 setiap satu (jgn lupa yg bhgn luar td..masuk sekali)
masukkan jugak daun kesum...(asingkan daun dari btgnya)
didihkan
perasakan dengan garam, dan ajinamoto (ni je satu2nya masakan yg aku guna aji)

bahan hiasan:

timun
daun salad
bwg
telo rebus, limau, cili

17 comments:

lady XOXO said...

ALAMAKKKKKKKKKKKK... laksaaaaaaaaaaaa ... saya ni dah la gila laksa... adoi.. nafsu datang dahhhhhhh

man yusoef said...

wah...favorite laksa ni..mmg sentiasa menjadi idaman kalbu...tapi tengok org msak pakai ikan kembung, tak penah plak rasa yg pkai sardin punye

Dunia Mayaku said...

emmm...cedapnye...rajin nuanza masak memasak ni...untung cik abg

ComeyBelako said...

cam besh je berdiet atskin tu...ada tak wat posting sal nih? sorry lah. cb lama tak jengah sana sini. nak karam kat opih.

ika~~ said...

sy pn ade post entry psl laksa utara..
hehe :p
sedaap nyer

cik miera said...

sedapnye laksa....terliur ni

ieda said...

dikkk telannn air liuq akak nie ..
laksa nie memang akak minat giler bebbbbb huhuhuhuhuh

Fiza Amran said...

waahhh telan ayaq liuq nak makan laksa nie..

nur easy said...

uishh nampak menyelerakan ;)

shawf AM said...

ma fevret!!!!nyum3

tieha ismail said...

sedappp...terliurrr......hueewwwaaa!!!

fArAh!! said...

wah meti sedp..nak,nak!!

- GC - said...

laksa kedahhhhhhhhhhhhh... lapaqnya... kuah nampak pekatttttttttt...

makdara TERdiva said...

nampak laksa ni, nafsu terus membara...haha!

Kamil ace said...

huhuhu..terliur plak aiii~

fazidah mohd dazin said...

MY HUSBAND AND MY
FAV...ALMAKLUM DIA ORG UTARA.....TERLIOQ TGK GAMBAR

rahim said...

ini la laksa Raya dulu... teringat lg kt tekak.. *gulps...

jejak

free counters