kawan2 blogger ku (

Thursday, March 10, 2011

jom mkn telur....


selamat malam...dh tentu kan time2 gini ramai yg dah ZZZzzzzzzzzzZZZZZZZZ...
aku mcm biasa la kalo time gini....mata x mo tertutup lak..so, mlm ni terpanggil nk citer pasal telur..
nape telur ye...sbb aku suka mkn telur. Titik.

huhuhuhu...sbb isu telo ni mmg x kan abis diperkatakan..dan tentunya pasal kolestrol nya la...
ada yg berpendapat, telo menyebabkan kolestrol tinggi dlm darah..
so..apa kata kita tengok serba skit kebaikan telur sebelum terus je menghukum telo yg x bersalah ni...huhuhuhu

  1. Telur adalah makanan semulajadi, yang mudah dan murah. (rebus je..dh leh mkn..sungguh mudah!)
  2. kandungan asid amino, daya pencernaan dan daya serapnya hampir sempurna (sememangnya tiada yg sempurna)
  3. Telur (terutama kuningnya) mengandung hampir semua vitamin (kecuali vit c) dan merupakan sumber mineral yang baik, selain juga mengandung lemak dan kolesterol.
  4. Telur dilengkapi dengan lecithin yang merupakan antioksidan dan anti kolesterol. Telur memang mengandung Kolesterol. Kolesterol terdapat pada kuning telurnya. Tapi pada kuning telurnya juga ada lesitin, suatu zat menyerupai lemak yang dapat meneutralkan kolesterol. Lesitin tidak ada pada makanan tinggi kolesterol lain seperti daging. Kandungan Cholin dan phosphytidylcholine membantu mengelak longgokan kolestrol dlm hati dan pembuluh darah.
  5. Penyelidikan juga membuktikan, melenyapkan telur dari menu orang2 yang sudah mengidap kolesterol tinggi cuma menurunkan 1 peratus kolesterol je, jadi tidak wajar telur dituduh menyebabkan kolesterol tinggi.
  6. Putih telur mengandungi protein yg tinggi (para2 pengamal gym suka kunyah telo putih berbanding gula2 getah sbb proteinnya...) lg 1, kena tahu, makanan tinggi protein ni akan wat perut bertahan kenyang lebih lama..so..paham2 le sendiri
  7. Kolesterol dari makanan bukan penyebab utama kolesterol tinggi. Lemak trans yang menyebabkan kolesterol kita tinggi.(minyak, marjerin,)
  8. Sbb tu la di galakkan mkn telo rebus berbanding telo goreng utk kurangkan minyaknya. Telo goreng akan meningkatkan kalori telo. Seeloknya pula, mkn telo 1/2 masak, sbb bila telo direbus, akan merosakkan / mengurangkan kandungan lechitin.
  9. masa sarapan, mkn la 2 biji telo rebus + salad. sebab?? Pagi kan waktu pembuangan berlaku..(uk..uhhh le tu)..kan dh bgtau td, telo mudah dicerna atau dihadam..so mkn telo pg2 utk melawaskan pembuangan.
  10. sebiji telur yg kecil comel, mampu mengeluarkan seekor ayam yg sempurna. berbanding manusia, semasa dlm perut ibu, beby mendapat khasiat makanan dr ibu dia..apa yg ibu mkn, anak pun tumpang la serap zatnya.. tp ayam?? telur dibalut oleh kulitnya..dan sah2 la tak akan dimasuki oleh mana2 zat sebelum ia menetas...dr mana dia nk dpt zat utk membentuk ayam yg sempurna? dr dlm telo itu sendiri!
so...jom la mkn telo...tp jgn mkn byk2..pastu gi tala kentut kt org lain..
kesian orang..
apepun, makanan apepun, kalau ambik berlebihan, mmg la nampak buruk (buruk lantak kata org)..
berpada2la..setakat 2 biji telo sehari..x de hal la...


entry ini dibuat hasil drpd beberapa web yg aku baca...
edit sana sini skit..aku simpulkan dlm n3 ni...



tart telur ini juga sedap dimakan begitu saja<<<----------- iklan
-telur merupakan anugerah Allah yg istimewa!-

4 comments:

myoliza said...

sedapp nyerr tart telur. ;D

makdara TERdiva said...

anak MDT, hari2 mkn nasi dgn telor pun sanggop :D

kakchik@ella said...

Ya Rabbi .. tgh2 lapo nih, tgk telur rebus pun boleh terliur. hihi

noradzlina.kamdani said...

telor rebus cecah sambal kicap my fav.

jejak

free counters