kawan2 blogger ku (

Sunday, April 17, 2011

bihun sup ayam versi tumis darat @ tumis atas darat. (ade ke org wat tumis menumis dalam laut??)

as'salam...
dh pun petang ahad...
dh nk tamat cuti ari minggu..
esok mula sesi minggu baru..

minum petang menu ape ri ni?
kalau ramai2 best la kan wat minum2..
aku sesorang..minum air kosong je la...huhuhu

td sempat baked kek stroberi..versi simple je..
tp skang nk masuk citer bihun sup dulu...
sbb dh nk basi dh menanti giliran..
heheheh...

bihun sup ni buat jumaat malam..sama hari ngan kek carrot kat bwh tu...
bila cek , aku lom penah masuk lg 'pasal' bihun sup kat sini padahal selalu sgt wat...
so, saje la nk tempek gak 'kenangan' kat sini...



konon nk wat versi utara le ni..kalerkan biihun tu jd kuning

utk sesapa nk cuba, ni cara aku

bahan A:

1/2 ekor ayam- potong kecil2
1/2 bungkus serbuk rempah sup- jdkan pes
batang daun sup dan btg daun bwg- potong anggaran 1 inci
bawang goreng (agak2 3 sudu besar)

 bahan kisar:
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
sedikit halia

bahan tumis:
1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih hiris
sedkit campuran kulit kayu manis, bungan lawang, bunga cengkih dan buah pelaga

bahan lain:

1/2 peket bihun- rendam jap, pastu celur dgn air panas (campur kunyit skit dlm air tu kalau suka) pastu toskan
hirisan daun bwg + daun sup
bwg goreng
lobak masin- (rendam sekejap dlm air panas, hiris halus)
pes cili- (sepeket serbuk cili + 1/2 cawan air  + garam skit- masak atas api sampai pekat)

cara:

rebus bahan A dengan air secukupnya bersama bahan kisar sampai mendidih dan ayam empuk
perasakan dgn garam dan serbuk perasa (kalau suka)
ketepikan...
panaskan minyak dlm kuali
tumis bahan2 tumis sampai bwg garing.
tutup api, curah dlm periuk sup(sekali dgn minyaknya), kacau rata dan tutup tudung periuk

(nampak je mcm susah, tp kalau sediakan bahan2 sblm mula masak, sgt2 senang je sebenarnya)



nota; tumis berasingan dipanggil 'tumis darat'.
kalau org utara, mmg selalu wat cara ni utk sup, gulai nangka dan gulai ikan masin
baunya lebih menyerlah. 
pastikan pas curah bwg yg ditumis tu, terus tutup tudung periuk, utk elakkan bau dia kuar...
masa nk hidang baru buka dan kacau...

bwg goreng + btg daun sup dan daun bwg direbus bersama2 ayam utk aroma dan rasa yg lebih kick! cuba la!

3 comments:

sonata anak kancil said...

sedap ni...boleh cuba meehoon sup utara...sy suka !tk kongsi resepi

Nur Hawa Mohd Zin said...

suka sangat bihun sup tapi kalu bihun warna kuning tak suka..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahhh sedapnyer..ada lak sambal kicap...mmg 2 mangkuk LM mkn

jejak

free counters