kawan2 blogger ku (

Sunday, May 29, 2011

Nasi Hujan Panas

as'salam...

selamat hari minggu...
hari utk bergolek..golek..golek...dan trus ZZzzzzZZZZZzzzzzzzzzzz
dan aku lak, x leh nk golek2 sbb ada2 saja benda nk di buat...
haiss...cam ni la kan kalau jd suri rumah tangga sepenuh masa ni..
wakakakakaka!!
(aku bz baca novel sebenarnya...)

korang lunch apa ari ni..
aku malas masak sesanagt ari ni
tp perut harus diisi

biasanya kalau malas masak, aku akan cari menu yg lauknya simple2...
2-3 hari lepas dh wat nasi ayam (menu feveret nk masak sbb x byk lauk)
so, ari ni dok memikir lauk menu apa yg aku x yah masak lauk bebanyak..huhahaha!

maka terbit la akal nk buat nasi rona roni ni
bg aku nasi ni simple tp nampak mcm rajin je..
padahal 1 lauk je..kih..kih

nasi ni aku x tau org panggil apa sebenarnya
tp aku lebih kenal nasi ni ngan nama 'Nasi hujan Panas'

td adik ipar aku kata nasi pelangi..boleh la jugak kan...

jom tgk..




sungguh kalerful kan..
sbb aku terlebih letak pewarna..uhuhuhu






resepi nasi hujan panas

2 cawan beras- elok lg kalau guna basmathi
2 1/4 cawan air
1/4 cawan susu cair
1 1/2 kiub ayam
1 helai daun pandan
pewarna- kuning, merah, hijau- 2-3 titik je setiap satu

bahan tumis:

1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
rempah 4- K.K.manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga
4 sudu besar planta

cara:

basuh beras sampai bersih dlm periuk nasi, ketepikan
panaskan kuali, cairkan planta, tumiskan bahan tumis sampai agak garing..
pastu curahkan dlm periuk beras td
masukkan semua bahan lain kecuali pewarna
biarkan hingga nasik kering
kaup balikkan..titiskan pewarna..biar hingga nasik masak.. (jgn gaul lepas titik pewarna)
lepas nasi masak, baru gaul (gaul lebih kurang je sbb x nak warna tu bercampur)
(leh gak tambah kismis dlm nasi kalau suka)



aku gu kan ngan Ayam Masak Merah


dan acar timun




ayam masak merah 



1 ekor ayam- goreng

 1/4 cawan susu cair



bahan tumis:

1 biji bwg besar-hiris bulat

2 ulas bwg putih-hiris

kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih



bahan kisar:

1 genggam cili kering- rebus dan toskan

2 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
2 biji tomato masak
sedikit halia
2 btg serai- hiris
sedikit lengkuas

cara:

- goreng ayam dan ketepikan

- guna minyak yg sama, kurangkan skit jika perlu, tumis semua bahan2 tumis, kacau hinga agak kekuningan dan bau wangi. kemudian masukkan bahan kisar. kecikkan api, biar hingga mendidih atau pecah minyak...

- masukkan susu , biar sedikit kering , masukkan gula dan garam
-masukkan ayam- sebatikan

- biarkan sebentar sblm angkat

(boleh tabur ngan kacang peas hirisan daun bawang kalau suka)





jom mamam...

2 comments:

yad'z said...

hahhaa... nasi pelangi.. pon boleh lahh.. haha... nampak sedapppp jek.. tetibe lapar.. haha

amir aizat said...

ish sedap nyer tgk kaler2 tuh,haha nak rasa jugakk,hehe

jejak

free counters