kawan2 blogger ku (

Monday, May 30, 2011

Ombak kasih dan rinduku mengganas

as'salam...

wah gitu pd tajuk n3?
aku dilamun cinta?
atau kemaruk rindu?
cinta..cukuplah yg ada..sudah cukup sempurna hidupku
rindu? yepp..semakin hari semakin meluap rasa rindu..
bukan pd cintaku..tp pd dunia baking
sehari x membaking, x keruan rasanya..
tp ntah sapa la nk mkn...
puas memaksa org sana sini soh mkn...
haishhh..deme2 ni kan, nk suruh mkn pun malu2 kan..uhukkkk

ari ni, aku sekali lg menghidupku ovenku..
kali ni atas permintaan en garpil...
dh siap sebiji, mknnya 1/2 potong...
camtula lazimnya...
tp takpe, aku dh masuk tupperware..
agak2 kali ni sapa mangsa aku??
ahakkssss.....

kek ni nama sebenarnya 'Kek jalinan kasih'
rata2 blog mmg dh ada la 'jalinan kasih' ni kan...
tp, dek kerana malas nk menggoogle masa buat td, aku hentam je ikut resepi kek marble aku
senang! campak2 je semua dh hafal dlm kepala...

cuma cara me-marble tu je aku tukar pd ombak2 ni
dan kali ni, aku tambah 1 sudu besar ovalette...
ada perubahan dr segi kegebuan kek
lebih 'spongy' -(istilah apa ni...ntah la..x tau nk gambarkan cemana)



ni hasilnya...
mmg x tentu hala coraknya..hahahhaaha!!


resepi sama ngan kek marble kt link sebelah
tp sbb ada sedikit modified pd resepi, aku tulis blk kt sini

Kek Ombak Kasih

(maaf pd empunya yg mereka corak kek ni, aku x tahu sape..
tp maaf sbb aku tukar nama kek ni, sbb aku nampak kek tu dh berombak2 lak..huhu)

250 g butter + 2 sudu besar planta
180 g gula pasir- kisar halus
250 g tepung gandum + 2 sudu kecil baking powder- ayak
1 sudu besar ovalette- kalau x boh pun x pe, kek masih menjadi
6 biji telur
1/2  cawan susu cair
1 sudu teh esen vanila
1 sudu kecil serbuk koko

cara:

1. pukul mentega + marjerin + gula  + ovalette sampai kembang- memutih
2. perlahan kan mixer- masukkan telur sebiji2 sampai habis
3. masukkan esen vanila
4. masukkan tepung dan susu cair berselang seli sedikit2 sampai abis- mixer on low speed
5. pastu bahagi 3 bhgn- 2 bhgn letak pewarna yg disukai, 1 bhgn biarkan warna asal
6. isi 1 bhgn ke dalam loyang (lapik dulu ngan kertas)
7. ratakan adunan- x yah terlalu rata, sekadar memenuhi loyang
8. ayak serbuk koko guna penapis teh keseluruh bahagian
9. isikan pula adunan ke2, ulang langkah sama- hati2 semasa ratakan adunan ke2
10. akhir, masukkan adunan ke3, ratakan (x yah serbuk koko dah)




p/s: guna pisau yg tajam semasa memotong dan potong secara menggergaji perlahan2..
(jgn tekan mcm potong bwg ye..)
pasti potongan anda nampak kemas!

5 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

macam tajok novel :)

daddyzkool said...

dalam sejarah BW ini yang pertama kali terjumpa blog kaler hitam yang sangat cantik! syabas! mmg jeles!

HaSue said...

Assalamualaikum cida..mmg berombak je nampak gaya kek tu..cantek je kejadiannya ^_^

S..U..D..@..I..S said...

ombak tu hantam saja ya....tq2

Anna Qawina said...

cantik je alunan tu..okey dah lulus tu..hehe...kalau ke marble mmg sedap...nak buat jugak tp tangan berat je..haha

jejak

free counters