kawan2 blogger ku (

Friday, June 24, 2011

Ikan Masak Lada Hitam

as'salam...

dh larut mlm br dpt jengah sini jap...
sementara tunggu nk touch up cup kek

td pas opis, singgah kedai nk beli daging
aku ni mmg jarangg2 sgt beli daging
2-3 hari ni tingin sgt nk mkn daging dendeng...
ada gak cr kt pasar tani yg dh siap masak tp x jumpa...
harapan td ada la daging mentah kt kedai bwh..konon nk belajar2 wat sendiri
tp hampa...daging x de..

bila dh buntu sbb apa yg di cari x de, aku capai je 2 ketul isi ikan merah...
pastu ambik seikat kangkung

blk umah blurr..x tau nk masak ape ikan tu...

bila dh abis pikir, ini la jdnya....




aku goreng je ikan tu n wat masak lada hitam..
last2 jugak kangkung masuk peti ais x wat pun
en garpil lak nk telo mata...
(dh ada lauk pun tetap nk telo...feveret dia)
so, pecahkan telo mata 2 biji..
layan je 2 menu simple di mlm hari di meja kat balkoni
(sbb meja mkn penuh kek)
aku pun dok kalut ngan tempahan kek yg agak byk ari ni
so...cincai saja la...janji kenyang 




ada yg tingin nk cuba ke??

ikan masak lada hitam

2 keping ikan- sebarangan- goreng garing
1 biji bwg besar- hiris
3 ulas bwg putih- hiris
sedikit halia- hiris
1 sudu besar lada hitam- tumbuk
cili api/ cili merah- hiris

cara:

tumis bwg hiris + halia sampai naik bau
(minyak skit je)
masukkan lada hitam
masukkan sedikit air asam jawa- skittt je tau..
aku guna pes adabi tu, cuma hujung2 sudu je
masukkan sedikit air dan garam
(air pun jgn byk..sekadar basah2)
akhir, masukkan cili dan ikan
kacau sebati, tutup api




3 comments:

An said...

sgt sedap n tiba2 teringat masakan arwah mak..

ieda said...

ini masakan akak masa pantang , tumis dgn sedikit je minyak .. sedappp lebihkan lada hitam dan bawang perghhh nak2 ikan terngiri kan dik ! :)

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer...t/hari buat BW ni bikin terliur jer..he he he

jejak

free counters