kawan2 blogger ku (

Sunday, June 5, 2011

Choc Ice- Blended

as'salam....

skang ni kan aku ada tebiat buruk..
iaitu? suka mkn ais batu

erm! pantang nampak air batu mesti aku nk mamam
1 jalan x mo bg aku mamam air batu, jgn buat air batu dlm peti ais..
tp aku mmg bijak! aku gi beli kt kedai bwh
50 sen, dpt 3 kali kisar...
aku sgt suka....


aku sgt menikmatinya!!!!!

kalau gi pasar tani, aku mesti tercongok kt bwh van kuning tu
tunggu org tu kisar air batu tuk aku
dh dpt, aku bayar dia RM6.50
aku menikmati air batu kisar di sepanjang perjalanan
tanpa rasa malu segan ngengada smua...


tp skang, aku rasa betapa mahlnya aku bayar RM6.50 utk segelas air batu kisar
sbb bila aku wat sendiri, modalnya hanya 50 sen air batu (tu pun leh dpt 3 kali)
dan bahan2 lain yg mmg mudah je didapati kt dapur aku...


aku x kenal maka x cinta ngan menatang putih2 kt atas tu dulu
tp sbb air batu kisar, aku cuba menelaah cr nama menatang tu
dan aku jumpa...


huh...aku hari-hari selalu nampak je benda ni...
ingatkan pekebenda..
tp dh lama aku beli ni...
bulan lepas kot
tp beli sbb nk wat benda lain...
(benda yg aku nk buat tu x jd, masuk tong sampah..malas nk citer)

nk tau cemana aku kisar air batu?
atau omputih panggil ice-blended?
huhuhuhuhu..aku guna milo 3 in 1..ngeh..ngehhhh

ini bahan aku dan cara aku...
sila jgn komplen...

bahan:

*sepeket milo 3 in 1
1 gelas ais
1/4 gelas susu cair/ fresh milk/ air kosong
1** sudu kecil serbuk koko (kalau x de, tambah lg 1 sudu besar milo)
3 sudu besar susu pekat manis (ikut suka nk manis mana- ikut tekak sendiri)
whipping cream kalo suka

cara:

masuk semua bahan (kecuali whipping cream) dlm blender
kisar sampai halus
kalau x mo gerak, tambah air masak skit
pastu minum la..pe lagi kan...

* kalo x de milo 3 in 1, gantikan dgn 2 sudu besar milo + 1 sudu besar susu pekat manis
** kalo x de serbuk koko, tambah lg 1 sudu besar milo

12 comments:

i'm ezza haniza said...

sedap glerrrrrrr

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

alaaa..tgh2 mlm nmpk entry nie mcm nak gi selongkar dapur lak..sedapnyerrrr....

akak, camane nak blend ais pakai blender biasa? mak selalu marah..dia kat nnti mata bleder tu patah..huhu..terbantut hajat nak buat ice blended...

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

to cik duyung:

opsss...baik ikut ckp mak..nti kalo patah, x pasal akak yg kena marah dik..ekekekekek

buat masa ni, x de masalah lg la ngan mta blender akak...

adik kena ketuk ais tu kecik2
wpun guna ais kiub yg kecil2 tu, still leh ketuk bg lg kecil.. :-)

nur easy said...

waaa sedapnya.. xpernah tolak kalau jumpa ;)

YAYA AZURA said...

baca entri nie teringat plan nak beli blender khas untuk blend air batu ...haha..lama dah plan tu..tak beli sampai ke sudah .. suami suka sanagt minum ice blended..beli kat luar mmg mahal...

salam kenal dari ibu wafiq ...

Nur Hawa Mohd Zin said...

jarang minum ice blended sebab tak puas :)

Kancilbiru said...

wow...boleh try ni..hiks@

sweet like what said...

sedapppnye...leh cube niee... ;)

Nuridah said...

Wow sungguh menyelerakan!! Dah terasa mcm kak tekak akak gitu...hehe..

fahira azureen♥ said...

Ya Allah , nmpak sedap .. huhuu .. kempunan beb .. hikhik

Cik Eyqa said...

cedap2.. eyqa slalu wat.. hehee.. tp guna serbuk koko instant 2.. pasnie nk cuba guna milo plak..ehhehe

Anonymous said...

said sedapyer...kalau nak guna serbuk coco boleh kan...

jejak

free counters