kawan2 blogger ku (

Wednesday, July 27, 2011

Daging Dendeng

as'salam...

jarang2 sgt aku beli daging
biasanya kalo masak daging, mesti daging korban yg org bg
ntah nape, aku jarang ada nafsu bila lalu kt daging
x mcm ayam..sedia je ada stok dlm peti

tp sbbkan dh lama tingin nk mkn daging dendeng ni, telah membawa aku ke k4
lalu terbeli la seketul daging btg pinang
idak le besar mana...
sekadar mkn ber2

so..terhasillah menu daging dendeng ni dari dapur umahkau
asal usul resepi ni tidak diketahui..
aku pun dpt resepi secara lisan dari opis mate ku...

rasa best sbb ada gabungan rasa manis, masin, pedas dn sedikit rasa masam dr asam jawa..
cukup lengkap..

dan best lak masa sesi menumbuk daging tu
ehehehehhe..aku just letak daging rebus atas papan pemotong
ambil anak batu...tumbuk2 bagi penyek..
jgn lak sampai hancur lunyai
kiranya pas di penyek, daging tu masih nampak sekeping




susahnya nk ambik gambor kalau menu2 yg kaler itam ni...




menu2 kering2 gini sesuai mkn masa sahur nti kan
bersama telo masin dan sayur tumis air..
aku akan stanby menu ni nti utk sahur




Daging dendeng

250g daging
kicap manis secukupnya utk perap daging
kicap masin secukupnya
5 ulas bwg merah- hiris nipis2 utk buat bwg goreng
2-3 sudu besar cili kisar
air asam jawa

bahan tumbuk:

5 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
sedikit halia

cara:

goreng bawang sampai garing- ketepikan
rebus daging sampai empuk- toskan air sampai kering
hiris nipis- pastu tumbuk bg penyek
dh siap semua, gaul dengan kicap manis secukupnya
bagi salut rata kesemuanya

guna minyak goreng bwg tadi, buang sedikit sbb x perlu guna minyak byk
goreng daging yg diperap td sampai daging nampak garing
alihkan

guna kuali yg sama, tumiskan bahan tumbuk dan cili kisar
renjis air sedikit x mo bg cili hangit
biarkan hingga cili garing dan masak
pastu masukkan kicap masin dan air asam jawa secukupnya
masukkan daging goreng td, gaul sebati sampai kering
akhir sekali, masukkan bwg goreng, sebatikan dan tutup api

* bwg goreng harus goreng sendiri kalo nk sedap
jgn guna yg siap goreng kt kedai tu

4 comments:

Amie said...

Assalamualaikum Cida,
salam kenal.... dendeng tu mesti rasanya lebih sedap sebab ada bawang gorengnya... harummm!

suhailas said...

paberat tuuuuu......

ika~~ said...

makruh tgk time pose.hehe

sis,sy nk tnye beberapa tips buat red velvet cupcakes:
1. knpa die naik senget?
2. cmne nk wat cream cheese yg sedap?
3. 1 cup tepung/gula brsamaan dgn brp gram?

Siti Syawal said...

nk cuba utk buka puasa hari ni. tq sis =)

jejak

free counters