kawan2 blogger ku (

Sunday, August 7, 2011

Ayam Percik Berempah

as'salam....

jap je kan...dh selesai minggu pertama ramadhan...
tinggal lagi 3 minggu..
persiapan raya pun mcm dh meriah je......
aku...x de sgt persiapan pun..beraya pun kt kg..so, brg2 umah x de la nk beraya sama..
cuma sepersalinan baju n selebihnya kuih2 raya
tp rasanya kuih2 raya ni lebih pd tempahan kot..
silap x silap yg aku punya sendiri pun x terbuat nti...

ari ni sbb cuti, terasa lak nk cuba resepi baru yg mudah tp x terpikir nk buat sebelum ni


resepi ayam percik ni aku dpt dari Kak Pau, baker yg glemer tu...
bahan2 nampak mudah dan simple membuatkan aku terasa nk mencuba..
akhirnya..ini hasilnya...
cuma versi kak pau, kuahnya x le kuning gitu...
sbb aku terrrbubuh kunyit hidup..huhuhu

nak resepi??

aku copy trus yg Kak Pau punya je la...

AYAM PERCIK BEREMPAH (KAK PAU)
(utk sekor ayam)

Bahan A- blender halus
1 sudu teh ketumbar
1 sudu teh jintan manis
1 labu bawang besar
5 ulas bwg putih
sedikit halia
lumur skit garam kt ayampastu lumur bahan A
bakar ayam selama 40 mnt atau sampai ayam masak garing
Bahan B

500ml santan
10bj cili kering
2 btg serai
1 labu bwg besar

* blender dan masak hingga pekat. 
Tambah 2 helai daun kunyit dan 
2 helai daun limau purut + 1 keping asam keping (yg ni aku syok2 tambah). 
perasakan dgn gula dan garam
tuang atas ayam panggang tadi.

(tambah kunyit hidup masa blend kalo nk kuah kuning)



ni je pun menu berbuka td...


ni lak kuih muih berbuka...
buah melaka tu je aku wat..kuih2 lain tapauuu..

No comments:

jejak

free counters