kawan2 blogger ku (

Saturday, October 1, 2011

bagaimana cara anda menikmati 'pancake'?



as'salam....


pancake.
menyebutnya saja sudah kelihatan keomputihkan
padahal kat kampung panggil lempeng je...

tp mmg ada beberapa perbezaan antara 'pancake' dan lempeng...

1) dr segi rupa...pancake lebih berupa 'panasia' manakala lempeng berupa kekampungan skit

2) dr segi rasa..pancake lebih gebu..lempeng lak kenyal2 gitu

3) dr segi sosnya...pancake biasa dicicah ngan madu, sos coklat dan seangkatannya yg agak keomputihkan manakala lempeng sedap dicicah ngan sambal ikan bilis yg semalam punya..atau gulai ikan kasi perangat biar pekat melekatttt

4) dr segi pembuatan..pancake dicampur minyak di dalam adunan...time masak x guna minyak tp sesuai menggunakan kuali 'non-stick ..lempeng lak, bancuh ala kadar...masa nk goreng, renjis2 minyak skit, kalo tak kang melekat lak kuali yg selalu dok guna goreng pekasam tu...


(konon nk kata pancake lebih sihat sbb x guna minyak masa masak, tp letak sampai 4-5 sudu dlm aduann tu ape??)--> aku keliru...


uishhhhh...aku sebenarnya buat entry ni nk bgatau mlm ni aku mkn 'pancake'...
ni kali pertama aku wat..so rupa parasnya tak la begitu menerujakan..
cuma tahap kegebuannya x dpt dinafikan...
sambil2 mkn tu aku ada gak berangan nti nk wat dorayaki sbb cara dia sama je kan cuma dorayaki letak inti kacang merah kt tgh2 nya...





yg ni masa proses permulaan nk buat pancake
bahan2 yg mudah..
cara buat? pun mudah...


1 1/2 cawan tepung
1 cawan susu segar + 1 potong perahan limau nipis
1 biji telur
4 sudu gula- leh tambah kalo nk manis lagi
4 sudu minyak masak
1 1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat


cara:

campur semua bahan, kacau sebati
biarkan 15 mnt sblm di goreng tanpa minyak dalam kuali 'non-stick

tp..bagaimana cara korang melayan pancake ni???
aku konon2 mlm ni nk try mkn dgn beberapa cara
tp nti aku bgttau yg mana jd pilihan aku..
jom nengok nih..





huh?? terjelir cik 'coklat' tu ye....
yg tu aku letak filing coklat....
ala2 nutella gitu
tp aku wat sendirik tau!





nk wat cerita ni sedikit terharu, saja nk tunjuk kegebuan dan kemantapan pancake ku ini..





yg ni lak sesi bergambar ngan madu... ermmm.. yg ni aku x berapa gemorr... madu tu rasanya lebih sesuai campur air, minum je...





selepas di sapu sedikit butter, aku rasa lebih sedap kalau letak serikaya skit
tp umah aku x de stok..esok aku wat n eksperimen lagik..
korang sanggup tgk lg ke?????





yeahhhhh!!!
dimakan ngan susu..i like!!!!
yg ni tetap pojaan hatiku...
dpt bun / roti pun aku akan colek ngan susu!!


yummy!!

tapi!




mungkin ada yg lebih suka menikmatinya begitu saja...
ermm..bagi aku..tetap sedap..
sbb ada rasa manisnya, lemaknya...sesuai gitu..

so? mana pilihan korang??

ada ke yg sanggup cicah ngan kuah rojak mak bee???


p/s: wpun dalam bahasa omputihnya ia dipanggil pancake, tp tidak ada yg pernah menyebutnya sebagai ' Kek Kuali' di dalam bahasa melayu...

5 comments:

Lady Lavender said...

kat dalam gambar pun dah terserlah kegebuannya..nampak pun dah terasa seedapnya :-)

Zefa NorAsmara said...

Yezz.. setuju dhn LL. Hmmm, hanya tahu tentang dorayaki sbb tgk cerita doremon.. haha..

.........cP~ said...

huhu..adik cuba 3 kali buat sendiri pancake.. tak jadi.. akhirnya, beli tepung siap je.. baru jadi rasa pancake.. hehe

noradzlina.kamdani said...

dgn kuah rojak mak bee...mgkn ok kot..yg penting dlm perut bercampur gak...kuah rojak mak bee tu kene modified sket sbb kuah tu xpedas sgt ngeh ngeh ngeh...lin kt pilah dh xbile kuah rojak mak bee tu sejak ibu lin dh pandai buat kuah rojak dia sndri....

JaSSNaNi said...

wow... panjang lebor dia citer pasal pancake... ape pun pancake mmg sedap.. sesuai makan di waktu pagi.. atau minum petang..

1st time pun dah lulus 100% tu.. tahniah... :)

kalau waffle akak suka beli inti coklat ngan peanut.. sure sedap kalau penkek makan ngan iti tu gak kan.. ala2 cida wat coklat tu...

jejak

free counters