kawan2 blogger ku (

Saturday, October 22, 2011

Telur Bistik de making

assalam...

bestnya golek2 hari minggu kan....
cuaca lak agak sejuk dan redup

ari ni mood masak pun redup gak..
so, aci masak je apa2 yg senang, cepat dan yg penting sedap...
tp ada ke menu gitu?
selalu kalo yg cepat tu, telo mata le kan...cicah cili kicap...wahhhhhhhh!!!!
tp...kalo mkn ngan nasi ok la...kalu tgh ber atkins ni???

pastu teringat pada telur bistik...
dulu selalu mkn...buatnya mmg x penah...
cuma tau je la skit2 caranya...
so, aku hentam saja apa yg ada kt umah...

gini la kejadiannya...


ini le rupa telur bisktik yg telah siap dimakan..
buatnya x susah pun..
sosnya tu ala2 mcm masak masam manis je...

jom tgk cara2 dia- cara aku le nih...


aku guna 3 biji telur
pastu masukkan anggaran 1/2 cawan ayam kisar
(yg biasa ada jual kt pasaraya tu, yg dh siap kisar..atau leh ganti ngan daging)
pastu letak garam / serbuk PASTI SEDAP 


pastu goreng dadar cam biasa...
aku goreng dlm non stick pan saiz kecil..
so, dia akan nampak bulat dan sedikit tebal
guna api kecil sbb takut telo cepat garing kt luar tp dlmnya x masak lak..
harus ingat, dlm telur tu ada ayam mentah ye....

pastu letak trus dlm pinggan

skang kita nk sediakan sosnya pulak


tumis bwg besar, putih dan halia


masukkan 2 sudu besar cili kisar
biar jap sampai cili masak


pastu masukkan sos cili dan sos tiram (agak2 1 sudu besar setiap sos)
masukkan garam atau serbuk PASTI SEDAP
masukkan air agar sos x terlalu pekat tp jgn byk sgt nti cair lak


bila dh ok semua rasa, last sekali masukkan cili potong dan tomato
kalau nk masuk carrot pun leh gak tp aku malas nk kupas carrot- leh camtu??


tuang sos atas telur yg dlm pinggan td...
leh la hias kalo suka..
masakan aku mmg jarang berhias, mcm tuannya gak...


siap utk dimakan


kasi operate skit tgk tekstur dalamnya...
gebu je kan...

pas ni x yah order kedai dh...
kurang2 pun RM4-5 sebiji...
pastu byk bwg je...
selamat mencuba..

No comments:

jejak

free counters