kawan2 blogger ku (

Sunday, October 23, 2011

labu masak lemak cili api

as'salam.....

huk..huk...x bestnya...sebab esok dh isnin..kena keje..huuuu
tp x pe..keje 2 hari, rabu cuti deepavali...

aku ni dr td masuk kuar blog ni...nk update dr td..tp tak terupdate lak..
tetiba ada mcm2 benda yg jd ari ni...
erm...dugaan lagi...

apepun, update tetap update, sbb gambar dh berderet nk masuk...
utk n3 ni, aku masuk gambar makan je la heh...
sbb gambar2 lain lom edit...huuuu..kemalasan...





erm...cer teka menu apakah ini??
alaaa...dh ada tulis kat gambor kan...huhuhu

seumur hidup aku 18 tahun 30 tahun, ni kali pertama aku masak labu...
mkn mmg jarang2 sekali..sbb aku x berapa suka...
tp tetiba rasa nk wat lak hari ni...
sedap lak kan sekali sekala mkn...
aku campur ngan udang...
(yg aku leh mkn udang je, labu x dibenarkan dlm atkin)

ok..skang jom masuk dapur...


antara bahan2 yg berada dlm masak lemak itu...
santan dan kunyit x dok dlm pic lak

bahan2:

1/4 biji labu
udang- sukati nk byk mana
1 btg serai- dititik
2 keping asam gelugur
1/2 biji kelapa- ambil santan jdkan 1 1/2 cawan
1 helai daun kunyit- hiris

bahan kisar: (aku kisar guna blender kering)

2 biji cili hidup
beberapa biji cili api- ikut nk pedas mana
sejemput ikan bilis
sedikit kunyit hidup/ serbuk kunyit

cara:
masukkan bahan kisar dlm kuali/periuk
masukkan labu dan 1 cawan air
buka api dan didihkan sampai labu empuk
pastu masukkan semua bahan lain...
sentiasa kacau, kalo tak santan akan naik kepala
jgn lupa masukkan garam.



nampak kuning sgt ke??
terlebih kunyit kot..hahahahhaha


labu masak lemak bersama set yg simple...
makanan aku, ikan goreng ngan 2-3 ekor udang je..huuuuuu--> rindu nasik :-(

8 comments:

ady said...

as-salam
sedapmye...nak cuba..

Zefa NorAsmara said...

semenjak dua ni sy akak suka masak lemak.. jd n3 ini sedikit menggoda.. :D

JaSSNaNi said...

as salam dik... tau tak.. yg akak paling suka LABU Lah.. kalau labu ni makan ngan sambal telur ke.. lepas tu goreng ikan masin.. fuhhh sedap tul.. skrg ni on diet tak leh la nak beli2 labu.. kat umah akak ni kalau labu akak sorang je makan.. kalau wat sayur.. kalau wat cucur labu lak.. semua bleh makan.. tak tau pesal diorang ni.. memilih sangat.. kan kan.. sedapppnye.... :P

cik cek said...

Sedap..kak cek suka labu masak cam gini...:D

indahhouse said...

Salam Nuanza,
Masih brdiet nuanza? Labu pun takleh? Sangat sedap campur dlm msk pucuk paku atau pcuk manis. heheh.. Baru start makan nasi?

Hu.. kagum saya dgn Nuanza. Sangat kagum. Saya tak bole lari dr nasi..

Asmara said...

salam Cida, waduh kenapa cantik mengoda rupa lauk tu. hihi.. mesti rasa pun sedap sangat! :D

Juwita Jamaludin said...

salam cida.. sedapnya masak lemak .. dah la gandingan ikan goreng dan sambal belacan.. memang kena.. saya yang tgk plak lapar..:)

Azza Azman said...

mak oi...sedapnya tapi serai tu wajib ke ek??

jejak

free counters