kawan2 blogger ku (

Thursday, November 17, 2011

cucur udang kuah kacang

assalam...

selamat mlm....
sejuk betul la mlm2 skang ni kan....
tambah2 angin dr balkoni tkt 16..mak oii..
jimat letrik aku x yah buka aircond...---> wei..bila masa lak ko ada ekon kt umah..<----
opss..maksud aku, kipas..ngeh2...

mlm ni tamo mkn nasik
nk layan cucur udang la..lama x mkn
siang td masa kt opis, opis mate ada kasi tips, utk rangupkan cucur udang..
aku pun cuba le praktik...
mmg rangup dr biasa!
caranya, hanya tambah 1 sudu teh air kapur (air kapur tau, bukan kapur)
maknanya colek skit kapur, bancuh ngan air..
pastu ambik 1 sudu teh je dr airnya tu...



sepinggan besar ni kami habiskan berdua secara berlumba2...mmg terharu betul!


saja limpahkan dgn sos nk bg korang lak terharu...
(sos cili dibawakan khas oleh megi)


kasi selak skit...
kt dlmnya ada togey, kucai, bwg dan udang (udang tu aku potong kecik2..ngeh2)

cucur udang

bahan:

3 cawan tepung gandum
togey 30 sen
kucai
1 biji bwg - hiris
segenggam udang
1/2 sudu teh soda bikabonat
1 biji telur
1 sudu teh air kapur
1/4 sudu teh garam
2 cubit gula- jgn risau, x kan rasa manis
air secukupnya utk bancuh adunan

cara:

campur semua bahan dlm bekas
gaul sebati..
masuk air skit2 sampai adunan lembut dan boleh dijemput..
(aku suka adunan yg agak lembut)
aku biar jap dlm 1/2 jam bg bahan tu serasi dan lebih lembut bila digoreng
panaskan minyak - agak byk
pas minyak panas, cedok 2 sudu besar minyak yg tgh panas tu, masuk dlm adunan, kacau cepat2....
pastu jemput2kan mcm biasa dlm minyak yg panas dan bg tenggelam cucur
(masa sedang goreng, kecilkan api bg sederhana je)


ni sesi yg aku suka...
mkn ngan kuah kacang...
berjam2 aku kt dapur tau semata2 nk buat kuah kacang ni..huk..huk...
sampai terlepas tgk Dhia..sib baik leh tgk kt tonton<-- penting ke?

untuk kuah kacang, aku pun baru sesi belajar lg
tp leh la kalo nk ikut cara ni...
versi org utara sbb yg bg resepi dan yg buat resepi adalah org utara..huhu

kuah kacang

bahan2:

2 cawan kacang tanah- goreng + 2 sudu besar minyak- sampai nampak agak garing, tutup api, alihkan dlm bekas lain utk elakkan kacang hangus- dh sejuk, kisar tp jgn sampai halus sgt
2-3 sudu besar cili kisar
1/2 cawan air asam jawa- jgn pekat sgt
gula/ garam- kalo gula gula merah lg cantik kalernya

bahan kisar:

sedikit halia- agak2 tp jgn byk sgt
sedikit lengkuas- agak2 tp jgn byk sgt
2 btg serai
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih

cara:

tumis bahan kisar ngan minyak yg agak banyak (sbb nti kacang tu menyerap minyak)
masukkan cili kisar
biar sampai nampak cili masak
masukkan air asam jawa
masukkan garam dan gula- biar agak manis skit
(pandai2 la rasa sendiri ikut taste sendiri)
masukkan kacang kisar- kecilkan api
tambah air skit kalo nk kuah agak cair
biar jap sampai nampak minyaknya naik.

3 comments:

mama sara nur said...

assalam Cida....he he
merayau umah org pepagi ni, aduhhh aduh sedapnyee cucuq udang Cida ni rasa bertambah lapo akak dik hihiii
lum isi perut lagi ni.
akak memang suke ngan cucuq ni......

gula merah said...

my peberet mkn ngan kuah kacang....org KL mkn ngan cili sos, mana bes..kuah kacang tetap menjadi pojaan ...

Anonymous said...

confirm the gear over for damage, and order when it works.
Whitehill, Karen Jacobs, Iwaski and Michael Khandros. Usually, there is little room for extras, as the
typical dorm room just isn't large enough, so it's important to be as creative as possible.


My homepage: dslr photography for beginners books

jejak

free counters