kawan2 blogger ku (

Sunday, November 20, 2011

merah delima

as'salam...

mlm ni malas nk masuk entry masak2..sbb malas nk edit2 gambor..nk pilih2..
so..masuk simple entry je ni

mlm ni dok layan novel sambil mengecap manisnya delima...
pemberian dr sorang sahabat dulu, kini dan selamanya..

kalo dikira2, agak 22 tahun kot usia persahabatn kami..
lamakan!!!
sama2 kat sk st annes convet kulim
sama2 ke smk keladi..kulim
tp aku 'terpaksa' meninggalkannya dan pindah ke alor setar...
tp sepanjang tu..hubungan mmg x penah putus

dan skang, miracle!! bersama kembali di Putrajaya! sama apartment lak tu!!
(weii..hang x yah la pindah..nti aku rindu anak2 aku tu...huuuuuu)

dr darjah 2..skang dh umo 18 tahun 30 tahun dah pun!
thanx Suhani bt Ramli...muahhhhhh

sebenarnya nk citer..Pn Suhani ni la yg bagi anak2 dia delima ni kat aku...
ngeh2...



amacam??? tergoda tak???
hahahahha...koyak2 je kulit, terus kecur air liur aku....


jom..kita tgk skit apa khasiat si delima ni

Khasiat Delima


Delima membantu menstabilkan kadar kolesterol
Peningkatan kolesterol jahat boleh menyebabkan risiko kesihatan yang merugikan. Delima akan membantu meningkatkan tahap kolesterol baik dan menurunkan kolesterol jahat. Keuntungan ini memperbaiki kesihatan.

Delima Memiliki Kandungan Antioksidan yang Tinggi
Delima mengandungi antioksidan yang lebih tinggi berbanding wain merah dan teh hijau. Jika anda memerlukan sumber antioksidan dalam kehidupan sehari-hari, anda perlu pastikan itu adalah antioksidan terbaik. Delima merupakan sumber antioksidan terbaik.

Delima Melawan Penyakit Jantung
Delima membantu meningkatkan peredaran darah. Ini adalah cara terbaik untuk melindungi diri dari serangan penyakit jantung. Berdasarkan kajian terkini, kandungan antioksidan jus delima membantu mengurangkan pembentukan lemak di dinding arteri. Antioksidan membantu memperbaiki sel yang rosak. Delima mengandungi 'flavonoid'dan 'polyphenol', antioksidan yang dapat melawan penyakit jantung dan kanser.

Delima Untuk Stimulasi Disfungsi
Jus buah delima kaya antioksidan yang dapat meningkatkan aliran darah ke alat kelamin.

Delima Memperkuat Sistem Pertahanan Badan
Delima adalah pendekatan yang baik untuk melawan penyakit. Delima dapat meningkatkan pengedaran darah. Kandungan antioksidan yang tinggi dalam buah delima akan membantu menguatkan sistem pertahanan tubuh dan melawan penyakit. Ini adalah langkah pertama untuk mengelakkan dari menjadi korban serangan jantung atau penyakit jantung.

Delima Mengurangkan Risiko Diabetes
Minum jus delima baik bagi pesakit diabetes dan menurunkan risiko masalah jantung. Satu penyelidikan baru mendapati bahawa pesakit diabetes yang minum jus buah delima selama 3 bulan dapat menurunkan kemungkinan aterosklerosis (atau pengerasan pembuluh darah).

Mencegah Kemasukan Virus HIV-1 dan Mikrobisida
Kajian menunjukkan jus delima menghalang kemasukaan virus HIV-1 ke dalam tubuh. Ia juga dapat menahan serangan virus dari jenis A hingga G dan kumpulan O.

Mencegah Kanser Kelenjar Prostat
Ini hanya boleh dicapai dengan minum jus buah delima atau mengambil suplemen delima. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa jus buah delima dapat mengurangkan pertumbuhan kanser prostat. Kebanyakan pesakit puas hati dengan keputusan yang diperolehi di mana penggunaan delima dapat mengubati kanser.

Menentang Kanser Payudara
Penyelidikan terbaru mendapati bahawa minyak dari biji buah delima dapat memusnahkan sel-sel kanser tanpa menjejaskan payudara dan mempertahankan sel yang ada. Kajian lain di Universiti Chicago mendapati jus delima yang diperam dan minyak biji delima dapat membantu mencegah kanser payudara. Sebuah kajian di Wisconsin mendapati bahawa sari buah delima akan membantu mencegah pertumbuhan sel kanser kulit.

Membantu Merendahkan Tekanan Darah
Jus buah delima mengandungi 'phytochemical' mendorong penerima serotonin dan estrogen, dapat memperbaiki sistem tekanan dan tulang. Antioksidan pada buah delima juga mengurangkan akumulasi sel-sel darah kotor secara semulajadi dan mengurangkan tekanan darah, faktor untuk mencegah serangan jantung dan stroke.

Menguatkan Kesihatan Gigi
Delima diketahui mengurangkan pembentukan plak pada gigi. Gigi sihat boleh diperolehi selain dari menggunakan perkhidmatan seorang doktor pakar. Ini boleh menghalang daripada kehilangan gigi.

Mencegah Penyakit Alzheimer (Nyanyuk)
Para penyelidik dari Vanderbilt University Medical Center mengakui bahawa mereka yang minum jus buah delima untuk tiga kali atau lebih setiap minggu dapat mengurangkan 76 peratus pertumbuhan tanda penyakit Alzheimer daripada mereka yang minum kurang dari satu sajian seminggu.

Melindungi Otak Bayi
Dalam kajian Pediatrics mendapati bahawa minum jus delima selama kehamilan dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Jus buah delima juga boleh membantu pengguna untuk mendapatkan bayi yang sihat. Beberapa tahun yang lalu, doktor mengesahkan bahawa asid folik tidak cukup (folat) boleh menyebabkan kecacatan tiub saraf yang menyebabkan kerosakan pada sumsum tulang belakang dan langit-langit bibir sumbing pada bayi.

Itulah sebabnya American Medical Association mengesyorkan bahawa semua wanita hamil untuk mengambil suplemen asid folik setiap hari. Jus buah delima membekalkan asid folik yang tinggi. Selain itu, jus delima yang baik mengandungi potassium yang dapat mengelakkan kejang kaki yang biasa dihadapi oleh wanita hamil pada malam hari.

Delima Mengurangkan Batuk dan Asma
Kandungan asid askorbik (vitamin C) yang tinggi dalam buah adalah agen anti-inflamasi yang hebat. Ini akan mengurangkan bunyi dehitan pada pesakit asma.


Delima juga dapat mengelak penyakit gaut dan penyakit awal pagi (alahan ibu mengandung) juga mempercantik dan merawat kulit.

'Potassium' dalam delima cukup tinggi, selain dari mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, natrium, vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C, reaksi dengan natrium, menetapkan keseimbangan air tubuh dan menjaga degupan jantung untuk tetap normal (bagi ibu dan fetusnya). Dengan menjaga keseimbangan potassium-sodium menyokong kepekaan saraf dan otot berfungsi dengan betul (kajian mendapati rahim menjadi lebih kuat sesuai dengan sensitiviti gerakan untuk menyokong bayi dikandung), mencegah edema, dan mengurangkan gula yang beredar dalam darah (ibu pertama kalinya hamil atau kehamilan lebih dari 3 kali). Delima meringankan keletihan otot dan membolehkan bergerak dengan mudah, dan juga menguatkan jantung.




gambar ini aku Google..
sumber: melur.com




ok..nk sambung baca novel..
tatatatatatatata....

3 comments:

cikumi_violet said...

sedapnya buah delima ni.dh lma x mkn..huhu

mama sara nur said...

bak la cikit dik bolehhhhhhhhhhh he he bagus tu buah delima byk khasiat kan kan
org kata leh kurus makan selalu ni he he

♥e'in♥ said...

dh lame e'in xmkn buah nie.. byk khasiat rupenye..

jejak

free counters