kawan2 blogger ku (

Wednesday, November 9, 2011

Sup Tulang

assalam....

mlm dingin yg 'keterbongkangan'<-- perkataan apekah??
itu la melambangkan aku dlm kekeyangan...
ermm..insaf lak pd insan2 yg x bernasib baik...
bila mkn seolah2 lupa diri jap...
moga aku tak terus hanyut dgn nafsu mkn yg keterlampauan begini...

skang ni rata2 blog sedang menyajikan sup tulang...
ataupun menu2 berasaskan daging...
abis kuar semua buku resepi cari resepi daging...

aku ada la dpt tulang2 rusuk masa raya korban yg lepas...
sebenarnya mmg antara feveret aku la sup tulang nih
tp..agak fail bila wat sendiri
ada je yg x kena rasa...
so, siang td dh menuntut betul2 ngan mama...

hasilnya...memuaskan!!!
sgt senang rupanya...sbb selama ni aku terlalu guna byk rempah dan bawang...

apepun, jom tgk gambor dulu...


tulang yg aku dpt agak besar...
nk potong mana lak nk cari kapak
so, aku rebus je seketul besar tu...


sup tulang ni lebih sedap kalo guna tulang rusuk..
kalo dpt ekor lagi le layannnnn...!!

ni resepi yg aku dpt dr mama...
x pasti le cemana org lain buat...
bila aku wat cara ni, rasanya dh kena ngan selera aku

kalo dulu aku suka kisar bwg besar dlm sup...tp x sesuai ngan rasa dia...
kalo sup ayam ok la letak bwg besar kisar

bahan:

1 kg tulang rusuk
1 bungkus sup bunjut tulang
1 btg kulit kayu manis
seketul halia- penyekkan
3 ulas bwg putih- penyekkan
1 sudu kecil serbuk sup adabi- bancuh ngan air skit

cara:

* rebus semua bahan ni dlm periuk 
pastikan air penuh periuk dan menenggelamkan tulang

*aku rebus dlm periuk nasi, tutup tudung periuk sampai tulang empuk lebih kurang 2 jam
kalau ada piuk tekanan lg cepat


pas daging empuk (leh nampak daging dh leh tanggal dr tulang) 
masukkan garam dan perasa secukupnya
masukkan segenggam bwg goreng dan hirisan daun sup
tutup tudung periuk dan biarkan mendidih.
leh hidang ngan nasi atau bihun

kalo suka sup ala2 siam, leh ketuk 5-6 biji cili api
perah 2-3 hiris limau nipis
 masukkan hirisan tomato, dan saderi



aku mkn sup tulang ngan bihun...
sbb dh nama pun org utara, buat pun haruslah versi utara
kalo dh nama pulak versi utara, haruslah cilinya merah...bukan cili kicap...
dan x lupa gak lobak masin
dan biasanya bihun sup utara berwarna kuning


utk bihun:

masak air sampai mendidih
tutup api..
masukkan bihun dan serbuk kunyit secukunya...
biarkan 5 mnt
toskan

utk cili:

1 peket serbuk cili- apa2 jenama- bancuh ngan air jdkan pes
sedikit garam dan air asam jawa- skit je

panaskan sedikit minyak dlm kuali
tumiskan cili 
masukkan garam dan air asam jawa...
biarkan pekat dan secukup rasa



5 comments:

Mrs Sufatiha Infinity said...

erk...nmpak sedapnya bihun sup tu..lama x makan....

ieda said...

ermmmm sedapnya ..
akak dah masak sop nie raya kedua pagi tuu .. huhuh x tahan nak makan dah .. :)

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

teringat pulak bihun sup utara chef E

norlieharumaini said...

sedapnya sup tu..sruuuup

Run Away said...

wah....memang best ar....;d

jejak

free counters