kawan2 blogger ku (

Wednesday, December 14, 2011

berseri2 tak muka ku??

assalam...

selamat hari rabu...
jap nyerr...setiap minggu mesti x sabar tunggu ari minggu kan..heheh

ari ni aku dh mcm org ngidam lak...
no..no..no..bukan ngidam sebab 'berisi' tp ngidam ni leh wat badan aku berisi2
tetiba rasa cam nk mkn serimuka...dengan harapan pas mkn, berseri la muka ku

pastu dgn gigihnya, gi la tapau kat kafe...
adoiiii...bab rupa mmg dh x de..
tp sbb berpegang pd kata2 ''jgn menilai dalaman dr luaran'', aku pun beli la jugak 2 ketui
errm..mmg la org kata x baik memburukkan rezeki
tp ape kes ko menjual..dan aku membeli, dgn rasa yg mcm tu...

blk umah, rasa nk demam lak...
dinner x masak sbb tapau pasar tani
nk mkn punya pasal, dgn rasa bdn yg sengal2..aku teruskan jugak impian menjadi masterchef nk mkn serimuka
lalu..selepas beberapa jam kemudian....


mmg jadi la kot bg aku wpun ada beberapa sudut yg aku lom puas hati

1) saiz loyang yg aku guna patut aku doublekan sukatan, baru nampak tebal skit
2) lenkali tunggu sejuk baru potong!! degil!

dari segi rasa, walau x la mcm org pro yg buat, tp permulaan yg baik
dr sini, aku dh tahu apa yg perlu buat, dan mcm mana nk dpt kan hasil lebih baik akan dtg


Pulut Serimuka
bahan2 ni aku dh suai gabung dr beberapa resepi, so, dh x tau nk tulis sumber dr mana..
double kan adunan kalau nk lapisan agak tebal

(lapisan bawah)

1 1/2 cawan beras pulut- rendam 3 jam- aku rendam sejam je.
1 1/2 cwn santan cair
1/2 sudu teh garam

cara:

panaskan kukusan sampai air mendidih
campur kesemua bahan
kukus selama 20 mnt

kuarkan dr bekas, masukkan ke dlm loyang yg di alas plastik
tekan pulut dgn sudu atau senduk dgn padat
sambung kukus (sementara tu, leh sediakan lapisan bawah)

bahan lapisan bawah:

2 cawan santan pekat
1 cawan air daun pandan (kisar 5 helai daun pandan + 1 cawan air)
1 cawan tepung gandum
1/4 cwn tepung jagung
3/4 cawan gula
2 biji telur
sedikit pewarna hijau
(aku tambah sedikit esen coconut pandan)

cara:

masuk semua bahan dlm blender
kisar sampai sebati
tuang bancuhan ni ke atas pulut yg dikukus tadi
sambung kukus selama 40 mnt...

* tunggu sampai betul2 sejuk baru potong
seeloknya biar semalaman


hampir 1/4 loyang aku baham sorang..
pas ni mesti muak x rasa nk mkn dh
padan muka aku...


cam biasa, bekalan ke opis

6 comments:

Liza said...

salam cida....kuih ni peberet akak jugak...sedap wooooo

ieda said...

sedapnya dik .. kalau mak akak buat dia suke lebihkan atas tuu .. sbb anak2 x makan yg pulut huhuh

Princess Nur said...

sedapnyaa...nur pun suka kuih ni :)

.::: Princess MOMOY :::. said...

kuit fave momoy nih

Cho Zila said...

kuihni kuih nostalgia... dulu emak akak kalau buat mesti berebut adik beradik...

Mamamya said...

serimuka ni kuih kegemeran akak..dulu2 masa baru kawin mmg selalu failed bila buat...smpi trauma nak try lagi..tp stlh 10thn gigih mencuba skrg ni ok lah...nak kata terror pun x lagik tp lbh baik le dari dulu..heheee...

practice makes perfect kan... jgn pts asa... ^____^

jejak

free counters