kawan2 blogger ku (

Thursday, December 15, 2011

pulut kukus pekasam

assalam....

masuk ni, dh 2 hari berturut2 entry pulut kan
selagi x abis sepeket pulut tu..hahahahha

semalam x tau nk masak ape...en garpil pun blk lewat
so, pikir tuk perut sendiri jela...

last2 aku terpikir nk mkn pulut kukus pekasam ni
org lain mkn ngan ikan masin, tp sbb dlm peti ais ada pekasam, aku goreng pekasam je la...

beli kelapa parut konon nk wat lompang tp tetiba malas..huhu
so, kelapa tu mkn ngan pulut la kisahnya...

tingat dedulu kalo ada kenduri kendara kt kg, mesti ada pulut ni
dulu kan gotong royong masak sendiri..so, tuan umah jamu la pulut ni kt sapa2 yg dtg tolong pepagi
kos pun murah..biasa org goreng ikan tamban

zaman skang dh susah kot nk jumpa kenduri kendara mcm tu
sbb kebanyakan katering je...

ni kalau kat kedah la..aku x pasti cemana suasana kt negeri lain

selain ikan masin, leh gak layan ngan durian, mangga..sedap gak kan..
atau buat serawa durian..lagi kelasss ko jahhh!!


 pulut yg dh siap kukus

sukatan 1 cawan pulut + 1 cawan air +  1 sudu besar minyak masak dan garam skit..

masuk dlm loyang- kukus sampai masak
lebih kurang 30 mnt ..aku x tgk jam lak masa tu..sbb dok layan Tentang Dhia..huhuhu
aku ni kalo pulut, x berapa suka tanak cam nasi biasa tu
sbb nti keraknya dh separuh periuk..
kalo kukus, elok je kejadiannya...pastu lebih lembut...


pekasam yg aku dah goreng + kelapa parut gaul ngan garam
ada org kukus jap kelapa tu..tp aku x kukus pun>> malas



layan ngan kopi O panas

org lain mkn pulut ni sarapan pg
aku mkn dinner
sukati la kan..aku yg nk mkn..huhuhu

ngam2 pulut ni masak, en garpil blk
dia pun numpang sekaki
ingatkan dia x layan bende gini..(ke sbb lapar??)



huhhh!! jgn pandang sblh mata!
cuba, rasa dan nikmatinya dulu...baru tau...!

4 comments:

Mrs Sufatiha Nur said...

mengembalikan memori lama...yg ni x silap noorfa belah kedah je kot wat pulut ngan ikan masin ni utk breakfast mase kenduri...

sedap tahap best

lyza said...

huiii mak..meleleh air liur tgk gambar nie...perghhh terasa2 kesedapan pekasam tu...huiii..tak terkata...ishhh..betul2 menggoda nie.. ^_^

ieda said...

uishh x pernah makan layie pulut pekasam nie dik .. hurmm sedap nie :)

Sue* mamaID said...

huhh...sedapnye...:) menu utara nie...

jejak

free counters