kawan2 blogger ku (

Friday, December 23, 2011

hajat selera nk mkn serawa durian

as'salam...

selamat meyambut ketibaan hari jumaat

wahhh..ada yg tersenyum lebar ye..sbb 3 hari cuti..
mesti ramai yg plan blk kg kan..
tp aku x blk pun..menghabiskan 3 hari cuti kat umah je la...ngan aktiviti mkn n tdo..huhuhu

harap2 selama 3 hari cuti ni, kesihatan pun elok la...sbb aku sedang di serang ngan virus sakit gigi..
amat x suka...masih bergantung ngan ubat tahan sakit....

dlm pada sakit gigi, masih terasa nk mkn manis2..
huuuu...lgpun aku sakit gigi bukan sbb gigi lubang ke hapa...doktor pun pelik...minggu depan baru nk x ray..

berbalik pd makanan manis...aku terasa sgt nk mkn bubur durian..
atau org panggil serawa durian..
mkn lak ngan pulut..perghhhhh!!!

en garpil beli 3 biji durian, apa lagi, kidnap le sebiji wat serawa...
mkn berulang2 sampai terbongkangg



mmg very de yummy lah bila apa yg diidam ada depan mata
wpun kena masak sendiri..heheh
tp bukan susah pun nk buatnya...
campak saja dlm piuk...dh siap...

bahan2:

1 biji durian- ambil isinya, x perlu buang biji
2 keping gula melaka - cincang halus + 1 cawan air- masak sampai gula cair pastu tapis
3 cawan santan dari 1 biji kelapa- x perlu pekat sgt
1 sudu besar tepung jagung- bancuh ngan air skit
1/2 sudu teh garam
2 helai daun pandan

cara:

masuk semua bahan dlm periuk (termasuk air gula yg ditapis tadi)
didihkan dan kacau selalu sampai kuah agak pekat
kalau x cukup manis, tambah gula pasir








sambil2 tu leh la kukus pulut
atau sesapa yg suka cicah ngan roti pun best
atau buat roti jala...


pulut yg telah siap di kukus

bahan:

2 cawan pulut
2 cawan santan cair
1/2 sudu teh garam
2 helai daun pandan

cara:

basuh pulut hingga bersih
pastu masukkan pulut ke dalam loyang atau bekas tahan panas
masukkan santan, garam dan daun pandan
kukus selama 20-30 mnt dgn api besar (kukusan telah dipanaskan sblm tu)



leh hidangkan ikut citarasa sendiri ye...


nyum2..sakan betul aku pulun...
harap2 esok x de la sakit apa2... :-)

5 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum...
best nye. dah wat kuah doyan ek.. yang best tu ko tanak pulut skali ye dik.. dalam tak sihat2 tu leh plak wat itu ini, rajin betul lah..

semoga cepat sembuh ya..

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

kak nani: naik serentak ni atas dapur...heheheh.. masa ni, dh rasa sihat sepenuhnya dah... :-)

Myra Jay said...

Sedapnyer...
Myra lebih suka dengan roti jala, pulut tak makan :)

ieda said...

ermmmm sedapnyaaaaaaaaaaaa:))

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum....sedapnya serawa doyan..Sue pun baru semalam masak ni, tapi kitorang kat Trg panggil sata durian....

jejak

free counters