kawan2 blogger ku (

Friday, December 9, 2011

Ikan keli goreng cili

as'salam...

entry ni sebenarnya kesinambungan dr entry kt bwh...
kiranya Gu ngan kari sotong tu la...
ikan keli ni antara feveret aku gak la...
beli kt pasar tani dgn rege RM1.70..heheheh

goreng camtu je..pastu tapok2 ngan cili..
layan sampai berpeluh..hahahahah


resepi sgt mudah

2 ekor ikan keli- goreng garing- ketepikan

utk cili:

2 biji cili besar-merah
5-6 biji cili api
sedikit belacan
1 biji bwg besar- ambik saiz kecik je

(blend semua bahan kt atas tu guna pengisar kecik tu..so, x yah masuk air)

cara:

tumis semua bahan2 kisar
masukkan garam, air asam jawa
biar sampai cili garing
pastu tempek2 la kt ikan goreng td...


7 comments:

JaSSNaNi said...

eeeeeeeeeeeeeeeeee.... sedapnya... terus teringat nak makan nasi panas2 ngan ikan keli camtu.. huhu..

mawar merah said...

bab goreng yg meletup2 tu yg leceh kan..tp anak2 akk suka..dah makan nasi ke skrg?

lyza said...

my pebret food..gile suka ikan keli nie..arwah nenek slalu masak klau kami blk kg..sedap sangat...
anak2 pun suka makan..cuma saya tak suka masak sebab lecehnya n takut kena minyak panas..ikan meletup2 dlm kuali...

ada petua tak taknak kasik ikan ni meletup bila goreng?

mama sara nur said...

ikan keli...feberet semua family akak kecuali akak je tak makan he he
tapi kalu yg bercili ni akak kutip cilinya je lah...

anymz said...

ni menu fav akak dan anak2..mmg sedap ni..kalau guna cili padi mmg sedap aje kan?
tu kari sotong kat bawah tu buat akak terliur je tau

Cik Kamoo said...

terliur!!!!

Anonymous said...

Petua dari mak saya..
Nk goreng ikan keli tp xmau meletup. Lumur kn tepung gandum sikit pada ikan atau goreng ikan bersama ikan lain dlm satu kuali..

jejak

free counters