kawan2 blogger ku (

Sunday, December 18, 2011

sambal kerang

as'salam

1 hari cuti dh berlalu
hari ni aktiviti agak padat...

malam dh nk masuk ke pagi dh pun baru ada masa nk update sini...

td masa g k4 x berapa ada mood nk beli bahan mentah
nape ntah..sbb pikir nk g jejalan lg kot..heheheh
tp sbb utama adalah MALAS

cuma tertarik nk beli kerang...
tu pun yg dh siap kopek..--> mmg betul2 malas kan...
tp sbb tgk tgk kerang tu mmg segar berdarah..sbb tu beli

so blk wat sambal tuk dinner
lunch mmg x de menu le sbb mkn kt luar

wat sambal kerang simple je...
sama mcm sambal lain..
jom..masuk dapur ku...


1) kisar 1 biji bwg besar, 2 ulas bwg putih dan sedikit je halia. pastu tumis
2) masukkan 3-4 sudu besar cili kisar


3) masukkan serai yg diketuk dan sedikit gula. biar cili sedikit garing dan pecah minyak
4) masukkan garam dan air asam jawa. akhir, masukkan kerang
(kerang tu terpulang la nk rebus dulu atau tak..aku beli yg dh siap kopek, so, sonang la kan..)


kerang x perlu masak lama sgt, nti kecut lak
(seimbangkan rasa manis, masin dan sedikit je rasa masam)


lama betul x buat sambal kerang
tp selalu je mkn kat kafe...
pueh hati mkn..wpun terkial2 je menelan sbb sakit tekak...

3 comments:

syufaa said...

nyummmmmm!!

Liza said...

salam cida...sambal kerang ni kalau mkn dgn nasi lemak mmg power...tp kat umah akak ni anak2 xsuka mkn kerang...xsedap katanya....huhuhuhu

~~zAnAfAhMi~~ said...

lama tak masak kerang, kat Sabah mahal sgt...

jejak

free counters