kawan2 blogger ku (

Friday, December 16, 2011

udang masak lemak tempoyak petai

as'salam..

fuhh..panjang lak tajuk menu ari ni..
x tau dh nk singkatkan cemana lg...
takut maksud x kesampaian--> penting ke?

mengidam
mengigau-ngigau
teringin nk mkn masak ni dr minggu lepas..
tp x de tempoyak..
ehh..petai pun x dak...
ada udang je...
mana lengkap kan..
so, ari selasa lepas terjah pasar tani, beli udang, petai dan tempoyak...
tp baru ari ni sempat nk masak..
kira bertapa jap la udang tu dlm peti ais..

tp alhamdulillah..udang masih segar bugar..
nk tahu rahsianya...?
masa nk simpan udang dlm peti ais tu, lumur ngan gula
pastu bekukan
masa nk masak, kuarkan lebih awal dan jgn rendam air...
biarkan ia lembut sendiri...
sbb udang yg sejuk beku akan bertindak bals dgn air paip menjadikan ia seakan2 suam...
(x caya cuba genggam air batu beberapa saat, pastu cuci tgn guna air paip, rasa suam kan)
rasa suam tu menjadikan isi udang x segar..

pas lembut, barulah potong muncung dan ekornya...
bila dh hilang sejuk, leh la bilas air seperti biasa...


gabunagn udang, petai dan tempoyak tu mendatangkan perasaan yg luar biasa pada seleraku!
aku just goreng ikan kembong yg kecik2 tu je sbg tambahan..
mkn sampai berpeluh sbb masak lemak aku kali ni agak HOOOOTTT!!!



Udang Masak Lemak Tempoyak Petai

10 ekor udang
1 1/2 cawan santan
2 papan petai- ambil bijinya
8-10 biji cili api- leh tambah atau kurangkan ikut selera
sedikit kunyit hidup / serbuk kunyit
1 1/2 sudu besar tempoyak
1 btg serai- dititik
1 helai daun kunyit- hiris kasar
1 keping asam keping- optional

cara:

tumbuk cili api dan kunyit (kalau guna kunyit hidup) sampai lumat
masukkan semua bahan (kecuali asam keping) ke dalam periuk
didihkan dgn api kecil
sentiasa kacau utk elakkan santan naik kepala
masukkan garam
bila dan mendidih, rasa dulu, kalo dh cukup masamnya, x yah letak asam keping dah.

(kuah akan jd pekat skit sbb penggunaan tempoyak)

11 comments:

Mrs Sufatiha Nur said...

arggghhh kecur air liur tgk pic ni...nak try gak la...

Zie said...

menarik yg tertarik nih...

Nurul said...

Udang... tempoyak... petai... fav tu... :)

Liza said...

perggghhhh....speechless bila tgk lauk peberet ni.....sedapnyaaaaa

syud said...

salam perkenalan kak.. saya baru follow blog akak... kecuq ayaq liuq tgk masak lemak ni kak..terujaa betui saya tgk resipi2 akak yg mengancam gilaa ni.. mmg menarik tertarik..

JaSSNaNi said...

sedapnya dik.. tak pernah makan masak lemak tempoyak.. teringin lah nak cuba, tak nak letak tempoyak, tapi nak letak durian.. leh tak ek?

Wan Anita said...

kalau dah campur tempoyak tu mesti terangkat...mkn plak dgn nasi panas..walla.....sedapnya.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

INI DAH KENYANG JADI LAPAR BALIK...SODAP NAMPAKNYA

Adyshariz said...

terliur

Anonymous said...

yummmy2......nk try...
wahhh...best ni.....

suhaibah said...

wahh...laparnye,,,

jejak

free counters