kawan2 blogger ku (

Tuesday, January 31, 2012

menu dinner

assalam...

yuhuuuu...dh dinner ke?
alamak..dh lewat dh pun..dekat2 nk supper dh pun...heheheh...

ari ni masa kt opis tetiba tingin nk mkn daging...
kitorang mmg jarang2 beli daging
kalo seafood tu mmg dh jenuh la...

trus sms en garpil...
so, sabar menanti en garpil bw blk daging..heheheh..tp daging mentah la..
harus la dimasak dulu..
sib baik tingin nk mkn daging goreng ja...so, jap je la masaknya...



resepi yg sgt simple dan jap je nk masak

bahan:


sekeping daging- lebih kurang besar tapak tgn- hiris nipis
1 biji bwg besar- hiris bulat
cili merah/hijau- hiris
tomato- hiris
daun bwg- hiris memanjang
1 sudu teh rempah kurma- bancuh ngan air skit
3/4 sudu teh serbuk kunyit
1/2 cwn air


bahan tumbuk:


1 biji bwg besar- saiz kecil
3 ulas bwg putih
sedikit halia


cara:


- tumis bahan tumbuk sampai naik bau
- masukkan bancuhan serbuk kurma
- masukkan daging, gaul rata- masukkan 1/2 cwn air
- biar sampai air kering dan daging empuk (kalo lom empuk, tambah air)
- bila daging dh empuk dan air kering, masukkan serbuk kunyit dan garam- gaul rata
(kalo suka basah2, leh tambah air skit, tp jgn byk sgt..)
- akhir sekali, masukkan semua bahan lain dan trus tutup api (x yah lama sgt sbb x nak bahan2 tu layu)


kalo mkn masakan ni, x yah ada benda lain pun takpe dah...
tp aku wat gak sayur bg melengkapi hidangan (ecehhh..)


sbb daging tu aku wat kering, sayur kena bg ada kuah skit..
tu pun x byk sbb aku x suka sayur kuah selautan


4 comments:

cik cek said...

Yang simple...yang ringkas tu la yang sedap dan membuka selera...:)

YaYaNsMuM said...

dah lama tak makan daging...nak buat la nanti, (^_^)

nuradilah_osman90 said...

nampak sedaapp nie..alaaa bdn kte cpt naik laaa...nk kne diet atkins blik ni.. ;)

ieda said...

ermmm yumx3 lapoor ;)

jejak

free counters