kawan2 blogger ku (

Monday, May 7, 2012

20 hari mencari cinta

assalam buat semua pembaca blog 'sepanjang jalan kenangan'
bagi yg singgah utk mencari resepi, maaf andai n3 ini tidak anda senangi...
selama bebrapa hari, aku mendiamkan diri dr sebarang n3...
tp hari ni, ingin aku kongsi dgn semua pembaca...
kisah '20 hari mencari cinta'

buat yg belum tahu, aku dan suami mempunyai sepasang anak yg sgt comel, buas, nakal dan bertaring..
maksudku, anak kucing...

tempoh kami menjaga mereka x lama sgt, dlm sekitar 5 bulan lepas, sejak usia mereka 3 bulan lebih
sepanjang 5 bulan, hidup kami sgt berseri dgn keletah mereka....
oh ya..kami namakan mereka abang dan adik (susah gak nk cari nama)


comel kan mereka

setiap hari, kami terhibur dgn gurau senda mereka...
bermain, mkn dan tdo sama2..
antara keduanya sgt memerlukan antara satu sama lain...




satu hari, (15 april) kami bagai hilang separuh semangat bila secara tiba2 kedua2 kembar ni hilang
atas kecuaian kami, pintu rumah terbuka...
keduanya2 kuar dr umah

bila sedar je mereka hilang, kami dh jd x waras..dr tkt 16, kami cari di setiap tingkat...
akhirnya bertemu ngan abang di tkt 13...syukur...
namun adik x kami temui
selepas 2-3 hari, kami tetap x berputus asa mencari adik merata2...
notis kehilangan pun kami dh tampal seluruh blok
kami bertanya2 pada sesapa yg kami kenal di blok berkenaan...

rondaan kwsn tu x yah ckp la...setiap kali turun nk g keje dan sblm naik lepas blk keje, tu la rutin kami..
cari adik

berbalik pada cerita abang...dia la yg paling terasa kehilangan...
air mata kami tumpah setiap kali dia mencari2 adik di dlm setiap bilik...

bergolek sendirian..makan dan tdo sendirian...
hati mana yg mampu tahan ..kami mehumpang kesedihan yg sama...
cuma kita dikurniakan akal fikiran..dpt kawal setiap emosi yg kita rasa...


abang sgt rindukan adik...balik la adik...

kpd adik, kami sentiasa menanti kepulangan adik..
wpun hati kuat menyatakan adik mgkin dlm jagaan seseorg, tp kuat juga harapan kami agar kembali bersatu...

22 april
satu lg episod kesedihan dlm hidup kami...
abang terjatuh dari balkoni tkt 16...
pembaca dpt bygkan apa yg jadi kan...
sekelip mata kami kehilangan abang....
jasad abg masih panas masa kami peluk dia utk kali terakhir
bersama tangisan yg x dpt kami tahan...

mungkin abg terjun mencari adik...
luluh semangat kami...
kami kebumikan abang di kawasan berhampiran umah...

setiap hari selepas blk keje, di situlah aku abiskan masa...
hanya Tuhan yg tahu pilunya hati kami...
bagai hilang seorang anak...
tp aku kena redakan segalanya...hampir x jd semua keje kalo aku begini....



disinilah abang kami tidurkan..
kami tahu abang selesa di dunia baru...
terima kasih abang sbb meminjamkan rasa kasih syg yg melimpah ruah buat kami...

seminggu berlalu...kematian abang kami terima sbg qada dan qadar...
kehilangan adik pula kami titipkan harapan agar dia juga bahagia bersama keluarga baru...
dlm hati, sungguh kami amat rindukan mereka...

namun, kehidupan tetap kami kena teruskan...
segala brg2 milik mereka kami berikan kpd org lain...
bukan ingin buang mereka, tp benda2 tu akan buat kami terlampau ikut perasaan nanti...

5 mei-

aku agak terlewat utk ke opis...
dlm keadaan tergesa2..langkah kaki agak laju dan x sempat pandang sekeliling
selepas melintas jln, telinga aku sempat terdgr bunyi meoww
mmg di kawsn blog aku, byk kucing2 berkeliaran
kesian mereka
kadang2..kami sedekahkan mereka makanan...

tp langkah kaki bgai terhenti
aku tergerak utk menoleh ke arah bunyi meow td
ternampak seekor kucing putih yg kusam bulunya..dan agak kurus ingin melintas jalan ke arah aku
risau takut kena langgar, aku berpatah blk..
tapi...''adik ke tu...''
bukan la...adik kan putih dan 'gendut'

tp langkah kaki aku tanpa sedar membawa aku kpd meoww td...
hati mula berdebar....
aku camkan betul2...badan..bulu, tompok2..ekor...dan last, aku pegang ekornya (ekor adik akan terasa bengkok bila dipegang...)

dan sah...itu adik...
ya Allah..masa tu, aku x tahu nk buat apa...
adik trus meowww...dan seakan merayu di bawa pulang...
aduhai adik...dia masih kenal aku...
dia yg panggil aku...dan bergolek2 dgn aksi manja di kakiku bagai meluah rasa rindu

bagaimana kalo aku x perasan panggilan dia td...
mcm mana kalo aku x menoleh td dan x berpatah blk..tentu adik sedih ..merajuk dan trus hilang buat selamanya....

namun keadaan dia sgt menyedihkan
bulunya yg putih berubah kusam...
bdn dia yg gempal menjadi kurus sgt
dan luka penuh di mukanya...
aku x kan biarkan adik kt bwh ni lagi
dlm keadan aku yg sgt terlewat utk ke opis...aku tergesa2 suruh adik ikut aku...ke arah lif
masa tu x dpt nk dukung adik sbb kiri kanan tgn aku penuh brg...

adik berlari2 mengikut aku ke lif..
tp tetiba dia berhenti..dan patah blk...
pelik..kenapa ngan adik...
rupanya ada seekor kucing garang di tepi lif

agaknya kucing tu yg buli adik sampai adik luka truk
dan tentunya adik x berani melalui kucing tu...
sebenarnya kucing gemuk yg garang tu amat jinak ngan kami...
ada juga sesekali kami beri dia makan dan bw dia pulang ke rumah dlm tempoh adik hilang
masa tu abg masih ada...dah dia buli abang lak..
terpaksa kami lepaskan blk ke bawah...

dgn brg sarat dtgn, aku trus dukung adik, dan masuk ke lif...
letakkan makanan dan air, dan harus segera ke opis
sepanjang di opis, ingatan ku hanya pada adik di rumah
tp aku tahu, dia selamat dlm rumah...dia bebas tdo dimana2 dlm umah tanpa diganggu kucing garang....

ptgnya...bila en suami pulang, adik trus melompat ke arah suami meluah rasa rindunya barangkali..
syukur, kami dpt bertemu kembali...namun...abang sudah tiada...

adik yg masih keliru..bagai mencari2 sesuatu di rumah...
hati kami kembali menderu hebat...
ALLAH...kuatkan lah semangat adik...
kalo adik mampu melupakan kenangan lalu, mungkin itu yg terbaik utk dia...

kepulangan dia hanya disambut oleh kami...
pastinya dia pelik, kenapa abg x sambut dia...
x raikan kepulangan dia bersama kami...


keadaan adik selepas pulang...buat hati kami hancur luluh
kurus..dan luka sana sini
tp kami akan setia bersamanya...menemaninya hingga ke akhir hayat...


20 hari..dlm tempoh itu, kami kehilangan 2 cinta hati kami
dan akhirnya kami dpt kembali, hanya 1 cinta...

pasti apa yg kita inginkan, kita kena korbankan sesuatu..
dan dlm situasi ini, pd mulanya, kami sangkakan kami hanya dpt abg..dan kehilangan adik...
tp rahsia Tuhan..siapa yg tahu...
rupanya adik kembali di saat abang telah pergi buat selamanya..tanpa sempat kami temukan mereka...

kisah ini bukan sengaja aku coretkan...
tp sbg pesanan buat yg sempat membaca...

sejauh mana hati kita ikhlas menyayangi sbgmana adik 
dlm temph 20 hari dia hilang, adik masih trus mencari kami, dan membuktikan kasih syg dan setianya pada kami...

abang pula...pergi bersama rindu yg sarat pada adik...

sdgkan kita manusia, ada akal dan fikiran...ikhlaskah kita dlm perhubungan...?

nota: terima kasih pd kak Nani sekeluarga yg membantu kami meyempurnakan jasad abang dan membantu kami meredakan tekanan perasaan masa tu....

buat mereka yg x pernah sukakan kucing, atau bencikan kucing, pernahkan anda bygkan anda sbtg kara..tiada rumah..makanan...teman...
di kaki anda di kedai mkn...dia hanya meminta secebis makanan buat menyambung nyawanya hingga hari esok..jgn lah disepak..diterajang...dicurah air...jgn sombong dgn apa yg kita ada...
berilah walau hanya tulang dan sisa makanan anda...sudah cukup bermakna pada kucing tu dan dia pasti mendoakan anda....

12 comments:

SufatihaNur said...

salam...dr hari tu still tertanya2 ape jd kat si adik...

alhamdulillah adik kembali tp abgnye dah dijemput ilahi...

tetiba bergenang air mata teringatkan abu yg dah mati beberapa hari lepas...:(

norhanim md zain said...

salam aduh..menitis air mata ini membaca dari baris ke baris cerita abg dan adik..sabar ya..setiap ujian yg di beri Allah ada keberkatan yg kita tak tahu..jaga Adik baik baik ya..teringat padacinta hati yg saya Spider yg saya bela 8thn yg lalu mengadap Ilahi pd 8 july 2010 kucing yg paling saya sayang.sekarang saya ada 9 buah hati yg penuh kenakalan.

Choco Ani said...
This comment has been removed by the author.
Choco Ani said...

Salam Cida.. Sedih Kak Ani baca Abang dan Adik.. Sabar lah ya Cida.. Kak Ani pun ada pelihara kucing yang memang dah angga seperti anak.. Kak Ani doakan Moga Cida tabah dan tenang selalu.. Aminn..

mama sara nur said...

assalam
sedihnya hu hu jatuh tinggi tu cida
akak dari kecik tido makan membesar ngan kucing sb family semua sayang kucing dari dulu sampai skrg tak penah pupus kucing kat kg tu he he silih berganti je
penah pun demam sb nangis tak berenti bila anak kucing akak mati sb masa tido kan tak sedar agaknya terhimpit dia hu hu memang nangis habis, sedih takleh bayangkan..

Anonymous said...

Sorry to hear that. Lain kali kalau nak simpan kucing, mesti kena beli net hijau and pasang dekat grill dan balkoni. Kalau boleh, jangan kasi mereka keluar dari apartment. Kalau nak bawa mereka pergi jalan, lebih baik beli tali dari kedai hawain (yg boleh fix dekat badan atau leher kucing) - sama yg mcm org bawa anjing guna. Saya rasa kucing tu hilang, and mungkin terkena virus dan dia tak sihat. Agaknya kalau bawa ke doktor haiwan mungkin boleh diselamatkan.

Regards,
Sally

Suara Kalbu said...

Cida,

Takziah atas kehilangan abang dan happy bila adik dah jumpa semula.

Saya tumpang bersedih atas apa yang berlaku pada abang. Harap awak kuat dan tabah. Tentang adik, sebelum ini sudah saya katakan dlm komen entry sebelum, fitrah kucing yang hilang pasti akan bertemu semula jika dia tidak mati atau diambil orang. Saya sudah melaluinya. Dan saya sangat faham tentang beban rasa dan airmata menangisi kehilangan biarpun sesaat cuma. Bagi yang tidak memahami, pasti dikatakan kita ini gila hanya kerana seekor kucing tapi itulah bezanya kita dengan mereka.

Bawa adik ke vet utk pemeriksaan lanjut dan betul cakap sally, pasang net di gril pintu dan juga balkoni kerana itu juga yg akak buat selepas pernah kehilangan mereka.

Cida tabah ya

nOOrsha said...

Salam cida..menitik2 air mata sy baca tiap baris ayat yg cida kongsikn disini...sy terasa2 kesedihn tu cida n pham sgt sbb dr kecik mmg kami sekuage jdkn kucen sbg teman bermain, teman tdo, tman bercakap....dan selame tu jugakla kami mengharungi byk kehilangan saat kucen kami mati @ hilang tnpa kesan..mmg sedih sbb kt da anggap mrk mcm kluage....syukurlah dlm kepermegian abg Allah x biarkn cida n suami trus dlm kesedihn..Dia pulangkn adik sbg penyambung kasih syg n pengubat rindu cida n suami..sabar byk2 ya..sy pun suggest cida bwak adik pegi vet segera spy doc blh cek kondisi kesihatan dia..sbb masa die hilang die mungkin terdedah pd klompok kucing jalanan yg x sihat...tgk je luka2 dibadan die...ia terjadi pd arwah kucen sy br2 ni yg kna jangkitan kencing tikus..bkn die yg kjar tikus..tp die suke main kt luar ngan kucen2 yg x bertuan..doc kt dr situ dia dpt jangkitan tu..bkn nk takutkn cida tp pncegahan awal blh mmbantu...kami lewat hntar die ke vet aritu....lepas seminggu die murung br bwk jmpa vet tu pun sbb tgk die muntah2 n bulu die gugur..pepun wat yg terbaek ya cida..moga adik makin chubby n sehat cam slalu..t cr ;-)

ieda said...

sedih bila baca ... seolah cida kehilangan anak sendiri .. huhuhu
akk x suke kucing sbb geli , tapi akk x pernah marah dengan kehadiran mereka , adakalanya rumah akk nie dijadikan tempat mereka mencari makan , cume akk x leh nampak dan dekat dgn kucing sbb geli x tahu lah , sejak dari kecil lagi ..

kuatkan hati mu dik ..
org yg x menjaga dan membelai kucing dan tidak menganiaya dia akan sentiasa di doakan kesejahteraan oleh nya dik .. insyaallahh

The Black Jubah said...

Assalamualaikum,


Sedih nya cerita pasal kuching Cida ni...itulah takdir nama nya. Setuju dengan Sally...kuching juga umpama anak...kita bertanggungjawab dalam penjagaan mereka...dan akan disoal di akhirat nanti....saya pun sadar diri juga.....

Hana said...

Cida,

Sedihnya... saya tau perasaan adik. Sebab dulu kucing saya pun macam tu... Dua beradik, bila seekor tu mati seekor tu lagi macam lost... Kucing ni kadang2 lebih manusia dari kita manusia ni sendiri...

Kucing saya yang mati adik beradiknya tu pun dah mati bulan 2 lepas... Sedih jangan cakaplah... Mungkin Cida bela abang berbulan2, saya bela kucing saya 14 tahun... Sedihnya bukan kepalang...

Harap Cida tabah....

Bibu Wilda said...

hermm samala akk pnah teringinn ak bela dapat free dari seseorang..dapat jaga 2 bulan sbb de mati kene langgar..walopon kejap jaga tapi sampai skang rasa bersalah sbb terbiarkan de sorang masa balik kampung bwh jagaan maid.Kalo tuan lama de tau mesti de sedey sgt2..sejak tu akk tak brani dah nak bela kucing lagi..trauma.

jejak

free counters