kawan2 blogger ku (

Tuesday, July 17, 2012

ayam tiram cendawan

assalam....

mlm ni wpun dinner masak agak simple, tp tetap kelewatan spt selalu...huhuhu
yo la kan..blk umah pun dh dkt kul 7..
pastu layan dejavu lak.
pastu baru nk terhegeh2 kt dapur...

tp, org yg simple mcm aku, mana penah kalot kat dapuq...masak ala kadar sudaaa...
hehehhe...
jom..layan...


masak apekah ini?

ni la namanya masak cincai boncai
atau nak bg glem skit, taruh le nama ayam tiram cendawan
ooo..memula nk letak nama ''ayam masak sos tiram cendawan''
tp dipendekkan jd 3 sebutan suda le kann...

sebenarnya aku penah mkn masak ni kt 1 kedai
tp x tau nama
tp rasa ala2 kung pao 
cuma kalo kung pao harus ada beberapa bahan lagi
so, aku ejas2 je la rasa agak2 sesuai ngan tekak dan sesuai ngan stok kt dapur


mudah saja resepi ni...
dr nama pun, rasanya dh tau bahan apa yg digunakan ..betul tak?

bahan2:

beberapa ketul ayam- dipotong kecil
1 peket cendawan- carikkan
3-4 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap 
3 ulas bwg putih- cincang halus
sedikit halia- hiris
3 tangkai cili kering- gunting serong
cili api / cili merah / cili hijau

cara:

-goreng ayam separuh masak- ketepikan
gunakan minyak goreng ayam, buang tinggalkan cukup2 utk menumis
tumis bwg putih + halia + cili kering sampai agak garing
masukkan sos tiram, kicap dan 1/2 cawan air
biarkan mendidih
masukkan ayam, biar hingga ayam masak
masukkan cendawan dan cili 
rasa dulu, kalo dh cukup rasa, tutup api!




info makanan: cendawan tiram merupakan makanan yg tinggi dgn vitamin2 yg diperlukan oleh badan.Selain itu, cendawan tiram juga mengandungi antioksidan dan kalsium yang tinggi.

3 comments:

ieda said...

mak aihhh ayam tiram adik nie
mengiurkan lah !!!!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dulu akak suka masak ala2 cenggini gak.. tp selalu letak cendawan butang dlm tin tu jer.. mmg sedap.. takyah letak bwh merah segala.. bwg putih & halia je...

ibu said...

Simple...and very interesting...

jejak

free counters