kawan2 blogger ku (

Monday, July 23, 2012

capek!

assalam..

ari ni 1st puasa di hari bekerja...
agak rushing memasak
ye la, sampai umah pun dh kul 6.30
apepun, selamat le berbuka dulu minum air sementara tunggu siap masak...


menu yg sempat di masak seadanya masa...
dh cukup mewah utk kami berdua

agar2 sirap tu 2 hari lepas punya...hehe


termengidam nk mkn kuih sagu
kisahnya sbb x mo singgah bazar, kena la buat sendiri
sambil masak sambal sotong, sesambil kukus sagu
terasa seperti terumbang ambing di dapur dek kecapekan dan migrain yg menyerang di awal pg td
buka puasa pun trus cari vasograin dulu!

berbalik pada citer sagu
 bila berbuka dh telan nasi, kuih ni ala2 pandang x pandang je
huk..huk...takpe..xkan membazir..leh simpan esok dan lusa
sama mcm agar2 sirap tu...leh berpusing2 hari selagi x abis...:-)


bahan2:

1 cawan sagu biji kecil
2 1/2 cawan air
3/4 cawan gula pasir
sedikit pewarna ros
1/2 biji kelapa parut putih (gaul dgn garam skit)

cara:

-didihkan air
-masukkan sagu, kacau sebati
-masukkan gula dan pewarna
-kacau hingga sagu kembang dan likat
-masukkan ke dalam loyang
-kukus selama 15 mnt atau sehingga biji2 sagu kembang (dah x nampak putih2)

biarkan sejuk sebentar
masukkan ke dalam peti sejuk

potong dan hidangkan bersama kelapa parut yg telah di gaul dgn sedikit garam

\


3 comments:

FatihaNur said...

kuih sagu diwaktu berbuka...mmg best sbb liat2...manis2...lemak2...huhuhu bestnye...

( sok wajib g carik )

noradzlina.kamdani said...

kuih kegemaran ank dara lin...

lynn kamarul said...

sedap kan kuih sagu ni

jejak

free counters