kawan2 blogger ku (

Wednesday, July 25, 2012

kuih gulung @ ketayap

assalam...

hari ni ari malas aku...
bila malas, tp dipaksa2, buat apa pun serba x menjadi...

berbuka pun dgn lauk baki semalam..
elok le kan x membazir..heheh


ayam tu kekononnya nk buat masak lain
tp sudahnya goreng kunyit je...

selain tu ada gak cubaan membuat kuih ketayap
atau ada yg panggil kuih gulung kan...




my 1st time hookeyy..
so rupa pun tarak cun... :-P
utk makan2 sendiri ok le...


bahan:

3 cawan tepung gandum
3 cawan air
5 helai daun pandan
1 biji telur
1/4 sudu teh garam
sedikit pewarna hijau

cara:

kisar air + daun pandan
tapis ambik airnya
masukkan air pandan dan semua bahan lain ke dalam pengisar
kisar sampai semua sebati

lenserkan kuali non stick dgn sedikit minyak
sendukkan adunan ke dalam kuali dan ratakan
biarkan hingga nampak warnanya brubah
(tak perlu kalih)

alihkan masuk pinggan
letak 1 sudu teh inti di tengah
gulung dgn kemas

bahan inti:

2 cawan kelapa parut
1/2 cawan gula merah
2 sudu besar gula pasir
1 cawan air
daun pandan

cara:

masak gula merah + gula pasir dgn 1 cawan air
bila gula larut, matikan api
tapi air gula ke dalam kuali
masukkan kelapa parut
masak hingga kering
(tp jgn le kering sgt2..biar basah2 skit)



4 comments:

Asmara said...

Salam, eh sama kita menu hari ni sambal sotong. dan esok mmg plan buat ketayap ni. selamat berpuasa! :D

ieda said...

kuih ketayap nie kalau buat sendiri lebih sedap dan muai .. leh eltak inti banyak2 kan dik ;)

lynn kamarul said...

buat sendiri lagi puas mkn. klu nak lg sedap inti ketayap tu leya la masak ngan daun pandan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

selamat berpuasa shieda........
sedap2 belaka juadah berbuka... untung en. garfil.... hehehe...

jejak

free counters